Actorul și prezentatorul Dan Negru a provocat recent dezbateri aprinse printr-o postare pe pagina sa de Facebook, în care a pus sub semnul întrebării corectitudinea atacurilor ideologice la adresa unor figuri legendare din cultură. Negru își începe reflecția făcând referire la recentele atacuri împotriva actorului Alain Delon: „Atacurile la Alain Delon din zilele astea m-au făcut să mă întreb dacă e corect să ataci un ‘monstru sacru’ din cauza părerilor lui, pe motive ideologice?”, scrie acesta.
Negru ridică problema dacă este justificat să judecăm carierele uriașe ale unor personalități precum Alain Delon, Mihail Sadoveanu sau Octavian Goga în baza opiniilor lor politice sau ideologice. Acesta se întreabă dacă „E vinovat Beligan că a fost membru al Comitetului Central al Partidului Comunist? Asta rămâne sau cariera lui fabuloasă?” Aceasta sugerează că trecutul politic al unei personalități nu ar trebui să umbrească realizările sale artistice.
De asemenea, Negru aduce în discuție o altă figură controversată, poetul Radu Gyr, întrebându-se dacă „Părerile politice sau poeziile lui Gyr contează?”. Astfel, prezentatorul român subliniază dilema dintre judecarea unui om pentru opiniile sale și recunoașterea contribuțiilor sale culturale.
În același spirit, Dan Negru respinge atacurile feministe recente la adresa lui Delon, pe care le consideră superficiale și exagerate: „Atacurile feministe la adresa lui Alain Delon nu-s de luat în seamă. Să nu fie cu supărare dar eu cred că bună parte din domnițele care l-au boicotat au făcut-o şi din cauză că știau că Alain Delon nu le-ar fi băgat vreodată în seamă.”
Aceasta deschide calea unei întrebări mai largi: „Dar atacurile ideologice, sunt sau nu corecte?” Dan lasă această întrebare deschisă, punând astfel sub semnul întrebării granițele dintre moralitate și recunoașterea artistică.
Într-o notă finală, Dan Negru adaugă și o incursiune istorică despre originea expresiei „monstru sacru”, explicând că aceasta a fost creată de dramaturgul Jean Cocteau în 1940 pentru piesa de teatru „Les Monstres sacrés”, inspirată de vedeta epocii, Sara Bernhardt. Încheind cu o notă filosofică, Dan Negru scrie: „Degeaba trecutul are rădăcini dacă viitorul n-are aripi…”, lăsând cititorilor să reflecteze asupra importanței echilibrului între trecut și viitor.