Bloomberg a emis un anunț tulburător pentru economia Chinei, preconizând că încasările țării din petrol vor înregistra o prăbușire semnificativă în următorul an. China, cel mai mare importator mondial de țiței, se va confrunta cu o încetinire a creșterii cererii de petrol în 2024, alimentând temerile privind evoluțiile globale în contextul atenuării apetitului ridicat pentru călătorii și consum, după trei ani de pandemie, conform informațiilor transmise de Bloomberg.
Încetinirea Economiei Chineze: Ce Înseamnă pentru Piața Petrolului și Cum Revoluția Vehiculelor Electrice Își Pune Amprenta asupra Consumului de Combustibili Fosili
Estimările consultanților din industrie și analiștilor intervievați de Bloomberg indică faptul că China va consuma cu aproximativ 500.000 de barili pe zi mai puțin în 2024, comparativ cu creșterea din anul curent, care a fost de peste o treime mai mare. Acest declin va fi în special resimțit în sectorul combustibililor pentru transport, cum ar fi benzina, pe fondul creșterii vânzărilor de vehicule electrice (EV).
Citește și: Vladimir Putin, atac fără precedent asupra Ucrainei: „Nu mai au nici viitor! Ei nu mai au nimic!”
Deși cererea de petrol va cunoaște o creștere în continuare, aceasta va fi susținută în cea mai mare parte de materiile prime din petrochimie, gazele petroliere lichefiate (LPG) și kerosen. Perspectivele sunt percepute ca fiind puțin încurajatoare pentru China, cu Ke Xiaoming, expert la Sinopec, cea mai mare rafinărie din țară, exprimând îngrijorări cu privire la legătura strânsă dintre evoluția produselor petroliere și situația generală a economiei.
Într-un raport publicat în luna noiembrie, Agenția Internațională a Energiei (IEA) a anticipat că majorarea cererii de petrol în 2023 va fi susținută în principal de statele non-OCDE, având China în frunte. Cu toate acestea, IEA prevede un declin al cererii globale de petrol în 2024, din cauza excedentului, chiar dacă OPEC+ reduce și mai mult producția de țiței.
China, responsabilă pentru 75% din creșterea globală a cererii de petrol, se confruntă cu o perspectivă mai slabă în contextul unei economii aflate în încetinire și a unei piețe petroliere saturate, ceea ce a dus la scăderea prețurilor la țiței. Li Ran, analist la Economics & Technology Research Institute al China National Petroleum Corp (CNPC), afirmă că creșterea de 10% a cererii de petrol din acest an nu se va mai repeta, iar CNPC anticipează o revenire a cererii de petrol a Chinei la nivelul din 2019.
Sectorul vehiculelor electrice (EV) a avut un impact semnificativ asupra cererii de combustibili tradiționali în China, unde vânzările de EV au reprezentat un sfert din totalul vehiculelor vândute în 2022. În luna noiembrie, Asociația Constructorilor de Automobile din China (CPCA) a anunțat o creștere de 39,8% a vânzărilor de vehicule electrice și hibride plug-in, reprezentând 40% din totalul vânzărilor de mașini.
Analiza celor de la Rystad Energy prevede că în 2024 cererea pentru benzină va crește cu sub 4%, cea pentru motorină cu 5%, în principal datorită redresării sectorului construcțiilor, iar consumul de kerosen va înregistra o creștere semnificativă de 33%, pe fondul revenirii turismului internațional. Cu toate acestea, economia chineză se confruntă cu provocări semnificative în gestionarea acestei tranziții și adaptări la schimbările în modelele de consum de energie.