Într-un caz ieșit din comun și cu ramificații neașteptate, o școală din Scoția a decis să permită unui elev să se identifice oficial drept lup, invocând o afecțiune cunoscută drept „disforie de specie”. Această situație a declanșat dezbateri aprinse în Marea Britanie, dar și reacții din partea comunității psihologice, care contestă existența unei astfel de condiții. În mod specific, disforia de specie este descrisă drept starea în care o persoană se consideră parte dintr-o altă specie. Deși conducerea școlii a recunoscut oficial acest caz, psihologii și specialiștii avertizează asupra faptului că fenomenul ar fi o creație a curentelor vehiculate pe rețelele de socializare, care pot avea un impact nociv asupra adolescenților vulnerabili. „Nu există o astfel de condiție, definită științific drept disforia speciei”, a subliniat un neuropsiholog pentru publicația Daily Mail, exprimând îngrijorarea legată de direcția în care tinerii pot fi influențați.
Un licean a obținut permisiunea de a se identifica drept lup! Un fenomen periculos care începe să afecteze tot mai mulți tineri
Situația prezentată în Scoția nu este una izolată, întrucât cazuri similare au fost raportate și în alte părți ale Marii Britanii, școlile fiind tot mai des în postura de a face față unor astfel de cereri bizare. Conducerea instituției de învățământ a oferit suport personalizat elevului, inclusiv consiliere și sprijin educațional, recunoscând, însă, că „există foarte puține îndrumări specifice privind disforia speciilor”. Adolescentul face parte dintr-un grup autointitulat „Blănoșii”, format din tineri care se identifică cu personaje animale. În lipsa unor reglementări clare și a unei înțelegeri solide a fenomenului, școala a ales să adopte o abordare incluzivă, deși experții consideră că astfel de acțiuni ar putea agrava problema.
Din perspectiva psihologică, fenomenul ridică semne de alarmă. Tot mai mulți tineri, influențați de conținuturile de pe platformele de social media, par să adopte personalități ale unor animale, fie ele reale sau imaginare. Printre acestea se numără vulpi, dragoni, păsări, șerpi, rechini și chiar dinozauri. Neuropsihologii avertizează că acest trend reprezintă o distorsionare a realității, cauzată în mare parte de presiunea rețelelor sociale și lipsa unor modele de dezvoltare emoțională sănătoasă.
Acest curent îngrijorător a depășit deja granițele Marii Britanii, fiind raportate cazuri și în România. Într-un incident recent, o adolescentă, îmbrăcată în costum de pisică, a fost implicată într-o altercație bizară într-un parc, atacând un câine real. Aceste episoade subliniază pericolul potențial al influenței mediului virtual asupra identității și comportamentului tinerilor, iar psihologii atrag atenția că fenomenul este în creștere.