Cristian Tudor Popescu, cunoscut pentru abordările sale controversate și critice, revine cu un nou comentariu care a stârnit valuri de opinii. Într-o postare recentă pe pagina sa de Facebook, el abordează cu aciditate interpretările artistice ale „Cinei cea de Taină” de Leonardo da Vinci, criticând vehement reacțiile publicului la deschiderea Olimpiadei de la Paris. Popescu subliniază că celebra scenă biblică este, de fapt, o ficțiune picturală și că doar Leonardo ar putea fi, ipotetic, jignit de reinterpretarea sa modernă. Într-un gest de ironie amară, el amintește de persecuțiile suferite de artist în timpul vieții sale și aplaudă originalitatea artistică a ceremoniei olimpice, pe care o consideră demnă de marea tradiție franceză.
Cristian Tudor Popescu:
„Leonardo s-ar fi simțit jignit?
Întrucât sunt întrebat în continuare ce părere am în legătură cu „scandalul” deschiderii Olimpiadei de la Paris, să ne deslușim:
Imaginea „Cinei cea de taină” nu vine din Biblie. În Evangheliile sinoptice, Matei, Marcu, Luca, nu există niciun fel de indicații de așezare a personajelor, nu se spune că Iisus era la mijlocul unei mese lungi și nu în capul mesei, că toate personajele sunt plasate teatral de o singură parte a mesei, cu fața la privitor, sunt doar pomenite cuvintele Mântuitorului când le dă apostolilor pâinea și vinul. Nici în Evanghelia după Ioan nu există, dar apar elemente vizuale de acțiune, mult mai puțin prezente în mintea credincioșilor sub titlul „Cina cea de taină”: Iisus se dezbracă de haine și se încinge cu un ștergar (dacă-l vedeam în spectacol pe Hristos în pielea goală, cu un prosop în jurul șoldurilor, era un scandal și mai mare, nu?) și spală picioarele apostolilor, apoi intinge cu o bucățică de pâine pe care i-o oferă lui Iuda, ca semn al trădării ce va să vină.
„Cina cea de taină”, așa cum e întipărită în conștiința publică, este creată de imaginația artistică a lui Leonardo da Vinci. E O FICȚIUNE PICTURALĂ. Prin urmare, poate doar Leonardo s-ar fi putut simți ofensat de remontarea „netradițională” a „Cinei…” sale în deschiderea Olimpiadei. Ceea ce e greu de crezut, dat fiind că L`Uomo Universale a fost acuzat de către autoritățile din Florența de două ori pentru homosexualitate, a făcut închisoare pentru asta, dar a scăpat de pedeapsa standard în epocă, castrarea și arderea pe rug.
Altfel, pentru subsemnatul, Uvertura olimpică desfășurată în Paris, la propriu, a fost cea mai originală și memorabilă din câte am văzut, cea mai străbătută de artă, cu stil și anvergură demne de marea Franță. Până și ploaia a părut o idee regizorală inspirată… Cred că i-ar fi plăcut pictorului Leonardo.”