În dimineața zilei de 14 august 2005, zborul 522 al companiei Helios Airways, un Boeing 737-31S, se pregătea să decoleze de pe aeroportul din Larnaca, Cipru, având ca destinație Praga, Cehia, cu o escală programată la Atena, Grecia. În plin sezon turistic, aeronava transporta 115 pasageri și șase membri ai echipajului. Ce a urmat a fost una dintre cele mai devastatoare tragedii aviatice, care a condus la schimbări profunde în industria aeriană globală.
Citește și: România face istorie: Primul zbor direct București-New York, după 20 de ani, a decolat azi!
Pregătiri de Zbor și Echipajul
Zborul Helios 522 era operat de Helios Airways, o companie aeriană low-cost care se bucura de popularitate în rândul turiștilor. La comanda aeronavei se afla căpitanul Hans-Jürgen Merten, un pilot german cu o experiență vastă de peste 35 de ani. Copilotul Pampos Charalambous, un pilot mai tânăr, era la începutul carierei sale, dar demonstrase competență în zborurile anterioare.
Eroarea de Întreținere Fatală
Cu câteva ore înainte de decolare, aeronava a fost supusă unei inspecții de rutină pe aeroportul din Larnaca. În timpul acestei inspecții, un mecanic a setat presiunea cabinei pe modul manual pentru a efectua un test de presurizare. Din nefericire, mecanicul a uitat să reseteze comutatorul pe modul automat, o eroare aparent minoră care s-a dovedit a fi fatală.
Ascensiunea și Hipoxia
La decolare și în timpul ascensiunii, presiunea cabinei a rămas pe modul manual, lucru pe care echipajul nu l-a observat în ciuda multiplelor ocazii de a corecta eroarea. Alarmele din cabina de pilotaj au început să sune, indicând probleme de presurizare, dar acestea au fost interpretate greșit de către echipaj, care a presupus că era vorba de o problemă la sistemul de răcire.
Hipoxia, lipsa de oxigen, a început să afecteze rapid echipajul și pasagerii. La altitudinea de 3.600 de metri, măștile de oxigen s-au declanșat, indicând o problemă gravă. În mod normal, piloții ar fi trebuit să inițieze o coborâre de urgență, dar fiind deja afectați de hipoxie, capacitatea lor de a lua decizii a fost grav compromisă. Aeronava, aflată în modul de pilot automat, a continuat să urce până la altitudinea de croazieră de 10.000 de metri, lăsând pe toată lumea de la bord inconștientă.
Intervenția Avioanelor de Vânătoare
După ce avionul a ajuns în spațiul aerian grec și nu a răspuns apelurilor turnului de control din Atena, autoritățile au trimis două avioane de vânătoare F-16 pentru a intercepta și examina aeronava. Piloții avioanelor militare au raportat o scenă de coșmar: ferestrele cabinei de pilotaj erau înghețate și părea că toți cei de la bord erau inconștienți sau decedați. Totuși, în cabina de pilotaj, piloții F-16 au observat o siluetă clătinându-se, încercând să controleze aeronava.
Acea persoană era Andreas Prodromou, un însoțitor de bord care reușise să rămână conștient folosind o butelie de oxigen de urgență. Prodromou avea o licență de pilot, dar nu era calificat să piloteze un Boeing 737 și, din cauza hipoxiei, capacitatea sa de a controla aeronava era limitată. Deși a făcut eforturi eroice pentru a prelua controlul, Prodromou nu a putut evita tragedia.
Prăbușirea
După ce combustibilul avionului s-a epuizat, ambele motoare au cedat, iar aeronava a început să coboare încet. Prodromou a încercat să ghideze avionul departe de zonele locuite, dar aeronava s-a prăbușit pe un deal din apropierea Atenei, în zona Grammatiko, curmând viața tuturor celor 121 de persoane aflate la bord.
Consecințele și Îmbunătățirile ulterioare în Aviație
Impactul catastrofei zborului Helios 522 a fost resimțit pe scară largă în industria aviației. Autoritățile aviatice din SUA și Europa au impus noi reguli stricte privind procedurile de întreținere și operare ale aeronavelor. Toate avioanele Boeing 737 au fost echipate cu lumini de avertizare suplimentare pentru a preveni erori similare de presurizare.
De asemenea, programele de instruire pentru echipajele de zbor au fost revizuite și îmbunătățite, punând un accent deosebit pe recunoașterea și gestionarea corectă a situațiilor de hipoxie. În plus, s-a acordat o atenție sporită monitorizării stării de presurizare a cabinei și instruirii echipajului pentru a răspunde prompt și eficient la toate alarmele și avertizările de siguranță.
Lecții Învățate
Tragedia zborului Helios 522 rămâne o amintire dureroasă a vulnerabilităților în fața erorilor umane și a importanței critice a procedurilor de siguranță riguroase în aviație. Fiecare detaliu, de la setările tehnice până la reacțiile echipajului, poate face diferența între viață și moarte. Schimbările implementate după acest dezastru speră să prevină asemenea tragedii în viitor, asigurând că lecțiile dureroase învățate nu vor fi uitate niciodată.