În ultimele luni, România se confruntă cu o explozie de alerte pentru produse periculoase, multe dintre ele conținând ingrediente interzise sau prezentând defecte care pot pune în pericol sănătatea consumatorilor. Potrivit datelor de pe una dintre platformele acreditate de Comisia Europeană, au fost identificate peste 1.800 de astfel de produse, majoritatea din categoriile cosmetice și jucării. În ciuda acestor avertismente, multe dintre produsele vizate sunt încă disponibile spre vânzare.
Citește și: Nu mai țineți cartofii în frigider! Aflați riscul ascuns pe care nimeni nu vi-l spune!
Potrivit Știrile ProTV, inspectorii pentru protecția consumatorilor se declară copleșiți de volumul de muncă, din cauza lipsei de personal. În ultima săptămână, s-au emis peste 170 de alerte pentru produse periculoase, inclusiv creme, jucării și chiar alimente. Conform legii, aceste produse ar trebui retrase de la vânzare în 24 de ore din toate magazinele, atât fizice cât și online, însă această obligație nu este întotdeauna respectată.
Un exemplu este un gel de duș periculos, pentru care s-a emis o alertă pe 28 iunie din cauza conținutului de compuși chimici interziși. Cu toate acestea, produsul poate fi găsit în continuare la vânzare pe diverse platforme online. Această situație se explică prin faptul că autoritățile responsabile nu reușesc să facă față avalanșei de cazuri. Sorin Mierlea, președintele INFOCONS, a explicat că există numeroase instituții implicate în monitorizare, dar acestea nu pot ține pasul cu numărul mare de producători și distribuitori de pe piață.
Pe fondul intensificării controalelor și analizele suplimentare efectuate, numărul alertelor a crescut cu 70% pe anumite platforme. În plus, piața este inundată cu produse importate din afara Uniunii Europene, unde reglementările de siguranță sunt mult mai permisive. În acest context, Uniunea Europeană pregătește un nou regulament care va intra în vigoare în decembrie, obligând comercianții să se conecteze la platformele de alerte pentru a primi notificările în timp real. Cristian Pelivan, reprezentantul Asociației Magazinelor Online, a subliniat că regulamentul va viza în special marile platforme, dar nu neapărat micii comercianți. El a evidențiat, de asemenea, creșterea importurilor de produse nesigure din China.
Pe lângă creșterea alertelor, și numărul sesizărilor din partea consumatorilor a crescut semnificativ. În ultimii doi ani, Autoritatea pentru Protecția Consumatorilor a înregistrat o creștere de peste 30% a plângerilor depuse de clienți. Această creștere indică o conștientizare mai mare a românilor asupra drepturilor lor, dar și un grad sporit de nemulțumire în fața problemelor din piață.
Citește și: Dr. Mihaela Bilic, dezvăluiri despre singurele două fructe care îți protejează silueta și pielea vara!
Astfel, situația alarmantă continuă să se agraveze, iar consumatorii sunt sfătuiți să fie extrem de vigilenți în ceea ce privește achizițiile lor.