În politica românească, utilizarea rețelelor sociale a generat controverse majore privind influențarea alegerilor. În 2014, campania lui Klaus Iohannis a reprezentat un punct de cotitură în ceea ce privește exploatarea Facebook pentru mobilizarea electoratului, fiind considerată o realizare importantă. În contrast, astăzi, o situație similară legată de succesul unui alt candidat, Călin Georgescu, pe Tiktok, este tratată drept un pericol pentru democrație.
De ce rețelele sociale sunt lăudate pentru un candidat și condamnate pentru altul?
„În 2014, a fost un mare motiv de mîndrie pentru Iohannis și liberali faptul că au știut să folosească din plin Facebook la influențarea alegerilor. Candidatului Iohannis îi înfloriseră peste noapte milioane de urmăritori, cu zeci de milioane de mesaje de susținere, iar democrația a triumfat. Azi, aflăm că e o mare rușine și un mare pericol pentru democrație faptul că unui alt candidat, Călin Georgescu, i-au bubuit peste noapte milioane de mesaje pe Tiktok. Unde se află adevărul?”, relatează inpolitics.ro, citat de ActiveNews.ro.
În primăvara acestui an, partidele PNL și PSD au dezbătut intens posibilitatea interzicerii Tiktok pe teritoriul României, considerând platforma o amenințare pentru alegeri. Aceste măsuri propuse vin în contrast cu lipsa de reacție din 2014, când implicarea Facebook în campania electorală a fost considerată o performanță notabilă.
„Contul Facebook al lui Klaus Iohannis avea 500.000 de like-uri în primul tur de scrutin, iar ulterior cifra s-a triplat, practic. În fiecare zi de campanie creștea masiv numărul de likeuri, după se vede din tabelul de mai jos. ‘Un milion de like-uri este o cifră care l-a diferențiat pe Iohannis în rândul politicienilor europeni, însă el reflectă mult mai mult de atât, dacă ar fi să vorbim tehnic, nu este o performanță din cale afară acest milion de like-uri, dar ce stă în spatele lui sunt niște cifre mult mai mari, doar pe ultima lună avem peste 465 de milioane de afișări de pagină, aproape jumătate de miliard, peste 13 milioane de vizitatori unici, este o rată la care nu speram, dar pe care o consider o consecință firească a felului în care s-a dus campania, cel puțin în mediul online’ declara într-un interviu Ioan Dan Niculescu, unul dintre șefii gherilei digitale a lui Iohannis. ‘Am focusat foarte mult pe domeniul online pentru că ne domină viața de zi cu zi și dacă aveam de transmis un mesaj unui public țintă, ne-a fost simplu să vedem că o majoritate a românilor sunt activi în mediul online, vorbim de peste șapte milioane de utilizatori Facebook’ mai spunea el.”
Tragedia a marcat ulterior această poveste de succes. „Doi ani mai tîrziu, acesta murea prematur într-un accident și acela a fost unul dintre cele 2-3 momente în 10 ani cînd președintele Iohannis a postat un mesaj de condoleanțe pe Facebook, semn al importanței pe care o avusese munca lui Niculescu în campania sa.”
Victoriile de atunci au fost însoțite de mesaje entuziaste din partea lui Klaus Iohannis. „Împreună, am câștigat bătălia aici, pe Facebook! Vă mulțumesc pentru această victorie! Sunteți acum cea mai mare comunitate formată în jurul unui om politic din mediul online! Împreună, atât de mulți și de puternici, suntem de neînvins! Astăzi CÂȘTIGĂM!” scria președintele ales, iar ulterior adăuga: „Peste un milion de oameni sunt acum alături de mine pe această pagină! Sunt copleșit, dar foarte fericit. Vă mulțumesc din suflet. Voi sunteți cei ce au dat ecou atât de puternic vocii mele în ultimele luni, voi sunteți cea mai mare comunitate din jurul unui om politic din Europa. Voi ați scris istorie! Dragii mei, de acum, noi nu mai suntem doar o comunitate, ci o echipă. Suntem o echipă de mai mult de un milion de oameni uniți de credința, respectul și iubirea lor pentru România!”
Astăzi, însă, implicarea rețelelor sociale este catalogată drept o amenințare majoră, fiindcă aceste platforme nu mai servesc direcția dorită. Aceasta ridică o întrebare esențială: de ce un candidat prezidențial este elogiat pentru utilizarea eficientă a mediului digital, iar un altul este aspru criticat pentru același lucru?