Într-un articol publicat astăzi de ActiveNews, se relatează despre situația tensionată în care se află Înaltpreasfințitul Teodosie, Arhiepiscopul Tomisului. Acesta este implicat în cinci procese de „discriminare”, inițiate probabil de persoane controversate, asemănătoare celor care au fost prezentate la ceremonia de deschidere a Jocurilor Olimpice de la Paris. Una dintre aceste persoane, membră a Consiliului Național al Audiovizualului (CNA), este acuzată că îl persecută pe ierarhul Bisericii Ortodoxe Române (BOR). Cu toate acestea, datorită sprijinului unor membri din CNCD și CNA, Arhiepiscopul Teodosie a primit informații despre modul în care se apără în fața acuzațiilor. Avocata sa, Irina Stanciu, a depus la Curtea de Apel o contestație ce demontează acuzațiile bazate pe sfaturile duhovnicești ale ierarhului, transmise la Radio Dobrogea. Documentul complet, prezentat în exclusivitate de ActiveNews, dezvăluie detalii esențiale despre apărarea Arhiepiscopului în acest context juridic.
AcriveNews: INEXISTENȚA FAPTEI. Cum se apără IPS Teodosie în Justiție în urma acuzelor ”femeii cu barbă” de la CNA
Înaltpreasfințitul Teodosie, Arhiepiscopul Teodosie, este târât în nu mai puțin de cinci procese de „discriminare”, cel mai probabil ale unor „femei cu barbă” de tipul celor care au evoluat la bară în deschiderea Olimpiadei de la Paris. În paralel, una dintre acestea, care face parte chiar din conducerea Consiliului Național al Audiovizualului – ați recunoscut probabil personajul – se ocupa de persecutarea ierarhului BOR la CNA. Noroc că și la CNCD și la CNA mai sunt și români, care ne-au informat cum se apără Arhiepiscopiul Tomisului în fața Poliției Gândirii și a Tribunalului Poporului. Astfel, am aflat că apărătoarea Înaltului Teodosie, doamna avocat Irina Stanciu, a depus la Curtea de Apel o contestație care spulberă toate acuzele aberante apărute în urma unor sfaturi duhovnicești ale ierarhului, exprimate la Radio Dobrogea. Redăm integral documentul înaintat în Justiție și ajuns și la „acuzatorii publici”, primit în exclusivitate de ActiveNews din partea surselor noastre de la CNA:
CURTEA DE APEL BUCURESTI
Sectia CAF
DOMNULE PREȘEDINTE
Subscrisa ARHIEPISCOPIA TOMISULUI, cu adresa in Constanta, str. Arhiepiscopiei nr 23, judet Constanta, CUI 2986396, adresa de e-mail: radiodobrogea@gmail.com, in contradcitoriu cu Consiliul National al Audiovizualului, cu sediul in Bucuresti, Bd Libertatii nr 14, sector 5, email:cna@cna.ro, in termen legal formulam
CONTESTATIE
Impotriva Deciziei nr 374/02.07.2024 privind sanctionarea cu amenda in valoare de10.000 lei a Arhiepiscopiei Tomisului pentru postul Radio Dobrogea , decizie luata in sedinta din 2 iulie 2024, ca urmare a autosesizarii privind emsiunea „Cuvantul Ierarhului” din data de 20.06.2024, difuzata pe postul Radio Dobrogea, comunicata subscrisei la data de 09.07.2024, solicitand instantei de judecata pronuntarea unei hotarari judecatoresti prin care sa dispuneti :
- In principal, anularea Deciziei nr 374/02.07.2024 privind amendarea cu 10.000 lei a Arhiepiscopiei Tomisului pentru postul Radio Dobrogea, emisa de Consiliul National al Audiovizualului, si exonerarea de la plata amenzii in cuantum de 10.000 lei,
- In subsidiar, inlocuirea amenzii cu sanctiunea unei scrisori de atentionare, sau a unei somatii de intrare in legalitate , raportat la disp art 90 alin 3 din Legea nr 504/2002, tinand seama de disproportionalitatea aplicata in raport de fapta retinuta.
Situatia de fapt
Prin decizia contestata de catre subscrisa se retine de catre emitent ca in cadrul emisiunii „Cuvantul ierarhului”, difuzata in data de 20.06.2024 la ora 18.25 in mediul online pe Facebook, TikTok si canalul de youtube, ulterior fiind si pe site-ul https://radiodobrogea.ro, radiodifuzorul Arhiepiscopia Tomisului a incalcat disp art. 42 ind 2 din Legea nr 504/2002, potrivit carora in cadrul difuzarii serviciilor de televiziune si de radiodifuziune a programelor care abordeaza tema violentei domestice este obligatoriu sa se asigure informarea victimelor violentei domestice asupra existentei numarului de telefon „Telverde destinat victimelor violentei domestice”.
Astfel, potrivit intrebarilor ce curg in cascada in cadrul emisiunii, adresate de catre credinciosi, intrebari la care Ierarhul IPS Teodosie ofera un cuvant de invatatura, a fost adresata intrebarea:
„După mulți ani de căsătorie s-a întărit convingerea că cel de lângă mine nu are empatie, aș putea spune că am fost abuzată psihologic.Din cauza lipsei de empatie, în momentele de bucurie, el mi-a adus supărare imediată, iar în momentele în care aveam nevoie de sprijinul lui moral, nu m-a susținut. Există vindecare? Care este soluția?”,
iar raspunsul dat de Arhiepiscopul Tomisului a fost exprimat astfel:
„Poate exista și vindecare, dar dumneata, care ai primit taina cununiei, trebuie să-ți duci crucea, să te rogi să suplinească Dumnezeu această lipsă de empatie, pentru că ai un legământ. Soluția este să nu vă despărțiți, vindecarea o dă Dumnezeu.”
In cuprinsul deciziei constestate se retine, faptul ca moderatorul emisiunii, pr Mircea Cristian Pricop nu a titrat pe ecran numarul de telefon „Telverde destinat victimelor violentei domestice”.
Prin decizia atacata in considerarea presupusei contraventii se retine si intrebarea adresata de un alt participat la dialog, respectiv :
„Sunt femeie și sunt căsătorită de doi ani, niciodată nu simt nevoia de a avea relații cu soțul meu, iar pe el îl deranjează. Ce putem face pentru a menține întreagă căsnicia?”,
iar raspunsul dat de Arhiepiscopul Tomisului a fost exprimat astfel:
„Ce să faceți? Să fiți și după voia soțului, nu numai după voia dumneavoastră. V-ați căsătorit, căsătoria este o cruce. De aceea, cununile pe care le-ați primit pe cap sunt cununi de mucenici, să faceți și voia soțului ca să nu destrămați căsnicia”.
In considerarea acestor intrebari si raspunsuri, intimata a sanctionat subscrisa cu incalcarea disp art 42 ind 2 din legea nr 504/.2002, retinandu-se ca nu a existat reactie din partea moderatorului si nu a fost asigurata informarea victimelor violentei domestice.
De asemenea, se invoca ci incalcarea disp. art 42 ind 3 din legea nr 504/2002, in contextul aspectelor invederate anterior. In esenta, Consiliul National al Audiovizualului retine ca au fost prezentate unele situatii de relatii intre soti ce ar putea duce la violenta domestica, iar radiodifuzorul nu a informat publicul cu privire la existenta unui numar special de telefon.
Solicitam sa constatati inexistenta faptei pentru care este sanctionata subscrisa, in concret inexistenta starii de violenta domestica pentru care a fost sanctionata, astfel incat prevederile legale aplicate de catre intimata nu se regasesc in prezenta cauza.
In timpul emisiunii, odata cu primirea raspunsului sau adresarea intrebarilor, partile aveau posibilitatea de a interveni oricand pentru a lamuri orice neclaritate, astfel neputandu-se retine alta situatie decat cea exprimata in cadrul emisiunii. Nicio secunda ascultatoarea nu a prezentat ca intre soti exista forme de violenta domestica, ca au existat in trecut, sau orice alt indiciu care sa genereze o stare de temere sau de frica pe care o traverseaza in casnicia sa.
Discutia purtata in cadrul emisunii a avut loc cu respectarea unei disctinctii clare intre fapte si opinii, fiind efectuate raspunsuri cu buna-credinta si dupa invataturile bisericii, in interesul familiei crestine, fiind respectat si dreptul persoanelor vizate la propria intimitate, context in care, sanctionarea radiofuzorului apare ca o masura abuziva, lipsita de temei legal,fapt ce se poate desprinde si din declaratia presedintelui CNA „având în vedere și precendentele declarații, voi propune o amendă de 10.000 de lei” . Retoric fata de aceste afirmatii ale conductaorului instituitiei sa intelegem ca era asteptat sa li se „para ceva” celor de la CNA pentru a putea propune o amenda, fapt ce reiese inclusiv din modalitatea in care este retinuta presupa contraventie „au fost prezentate unele situatii de relatii intre soti ce ar putea duce la violenta domestica” …
In primul rand, specificul emisiunii la care IPS Teodosie participa este de natura religioasa, si nu se ocupa cu probleme sociale ale oamenilor, incluisv violenta domestica.
Emisiunea Arhiepiscopului are la baza intrebarile ascultatorilor care solicita lamuriri in protectia vietii lor, in prisma poruncilor bisericesti si a credintei crestine, iar raspunsurile primite sunt date in functie de regulile bisericesti, dogmele bisericesti si poruncile canonice in vigoare.
Sub un alt aspect, in cadrul acestei emisiuni, Ierarhului ii pot fi adresate intrebari de un anumit gen de ascultatori, iar intrebarile adresate nu pot primi decat raspunsuri legate de credinta ortodoxa si faptele acestei credinte. In cadrul emisunii nu se discuta despre starea social etica a societatii, ci despre moralitatea cu care omul isi traieste credinta in Dumnezeu in vederea mantuirii sufletului.
Pe de alta parte, trebuie facuta distinctia dintre opinia Bisericii Ortodoxe Romane in privinta casatoriei, aspecte pe care IPS Teodosie le-a transmis si opinia laica, in analizarea existentei sau nu a formei de violenta domestica.
In exprimarea data de IPS Teodosie ascultatoarei, de „a-si duce crucea”, s-a referit la trairea sotiei in crucea pe care a primit-o prin taina cununiei.
Domnul nostru Iisus Hristos da casatoriei caracterul unitatii si indisolubilitatii, ridicand-o la treapta de taina, asemanand legatura dintre sot si sotie cu cea dintre Hristos si Biserica Sa (Efes. 5, 22-26). In consecinta, Biserica invata potrivit Sfintei Scripturi: „Asa ca nu mai sunt doi, ci un singur trup. Deci ceea ce a impreunat Dumnezeu, omul sa nudesparta” (Matei 19, 6). Barbatul si femeia sunt un singur trup prin unirea casatoriei. De aceea Biserica este impotriva divortului,indemnand pe soti sa nu-si lase sotiile si pe sotii sa nu-si paraseasca barbatii.Scrierile Noului Testament arata limpede ca divortul nu este admis decat pentru caz de adulter: „Iar Eu zic voua, oricine isi lasa femeia, afara de caz de adulter, savarseste el insusi adulter” (Matei 5, 32; 19, 9). Respectand cuvintele Sfintei Evanghelii, ca omul nu trebuie sa separe ceea ce Dumnezeu a impreunat (Matei 19, 6), femeia este legata pentru toata viata de barbatul ei si numai moartea (Rom. 7, 2) sau adulterul poate sa-i desparta. Dupa invatatura Noului Testament pentru alte motive sotul si sotia nu pot sa se desparta: „Celor casatoriti le poruncesc nu eu, ci Domnul, ca nevasta sa nu se desparta de barbat” (I Cor. 7, 10).
Biserica, urmarind unitatea si indisolubilitatea casatoriei, a inceput sa restranga rand pe rand motivele neintemeiate si deci sa opreasca multimea divorturilor. Prin casatorie, cei doi soti alcatuiesc un singur trup. Aceasta unire prin taina nuntii devine indisolubila si nu trebuie desfacuta din simpla vointa a oamenilor, ci trebuie mentinuta spre a ajunge la realizarea scopului fixat de Dumnezeu.
In acest sens a raspuns Arhiepiscopul Tomisului, cununia presupune întemeierea familiei, într-un singur organism duhovnicesc, o singură natură, pe vecie, pentru că Dumnezeu iubește și binecuvântează unirea între cei doi și nu vrea dezbinare sau despărțire.
Totuși, sunt și excepții prin care Biserica Ortodoxă îngăduie divorțul: 1) în caz de adulter sau preacurvie persistentă; 2) părăsirea Ortodoxiei de către unul din membrii familiei ceea ce împiedică atingerea mântuirii, 3) Dispariția unuia dintre soți fără urmă mai mulți ani; 4) Atentarea la viața soțului sau a copiilor atunci când conviețuirea cu persona respectivă devine periculoasă.
Din intrebarile adresate si raspunsurile primite, urmeaza sa constatati ca ascultatoarea nu a mentionat niciunul din motivele pentru care ar fi putut primi recomandarea de a se separa de sotul sau, motiv pentru care nu poate fi retinuta violenta domestica in cazurile prezentate, cu atat mai putin obligatia moderatorului de a informa publicul cu privire la existenta unui numar special de telefon Telverde.
Invederam instantei de judecata ca ascultatoarea vorbeste despre „lipsa de empatie” a sotului. Ori, lipsa de empatie nu inseamna violenta domestica.
Temele care se trateaza in cadrul emisiunii „Dialog duhovnicesc” sunt doar de crediinta si raspunsurile primite cu respectarea Sfintei Scripturi, ceea ce e de neinteles pentru lumea necrestina si necredincioasa.
Sfaturile Episcopului nu sunt hotarari sau legi aplicabile, sunt doar lamuriri ale unei vieti crestine de credincios care isi cauta linistea.
Intrucat omul traieste prin taina cununiei in familie, ceea ce inseamna sa-l iubeasca pe celalalt ca el insusi, sotia ca partener nu se impotriveste din iubire pentru raul celuilalt, singura decziie transanta putand fi luata doar in caz de adulter.
In virtutea Tainei Sfintei cununi, in conditiile in care ” 4.Dragostea îndelung rabdă; dragostea este binevoitoare, dragostea nu pizmuiește, nu se laudă, nu se trufește, 5. Dragostea nu se poartă cu necuviință, nu caută ale sale, nu se aprinde de mânie, nu gândește răul.6. Nu se bucură de nedreptate, ci se bucură de adevăr.7. Toate le suferă, toate le crede, toate le nădăjduiește, toate le rabdă.8. Dragostea nu cade niciodată…” (Epistola intai catre Corinteni a Sfantului Apsotol Pavel, cap. 13), IPS Teodosie a recomandat sa se impace sis a duce o viata normala, conform angajamentului luat in fata lui Dumnezeu, si nicidecum interpretarea data de cei care confunda tainele bisericii cu anumite libertati ale vietii sociale civile.
Potrivit disp art 3 alin (2) din Legea nr 504/2002 privind codul audiovizualului, urmeaza sa constatati ca furnizorul de servicii media a respectat obligatia de a asigura informarea ascultatorilor prin prezentarea corecta a raspunsurile pe care dogmelor bisericesti le prezenta.
Nu in ultimul rand, se retine incalcarea disp. art 42 ind 3 din Legea nr 504/2002, paragraful 10 fila 2 din decizia contestata, insa va solicitam sa constatati ca aceste dispozitii mentionte anterior nu se regasesc la art. 90 lit. 5 cap Sanctiuni in coroborare cu disp. alin (2) al aceluiasi articol 90 din lege.
Solicitam sa constatati ca subscrisa nu am mai fost sanctionata de intimata, iar amenda primita in cuantum de 10.000 RON este dispoportionata in raport de presupusa fapta retinuta.
Pentru motivele invederate solicitam sa admiteti contestatia astfel cum a fost formulata.
In probatiune, solicitam proba cu inscrisuri. Solicitam judecarea cauzei si in lipsa.
Arhiepiscopia Tomisului”