În timp ce în România Ministerul Educației doar recomandă, fără a impune, ca școlile să plaseze elevii indisciplinați în așa-numitele „săli de detenție”, Italia face un pas înainte în gestionarea comportamentului problematic al elevilor, reintroducând măsuri mult mai stricte, precum „scăderea notei la purtare” și chiar exmatricularea. Aceste politici au fost reactivate într-un context tot mai tensionat, marcat de o creștere alarmantă a cazurilor de agresiune împotriva profesorilor, fenomen care a stârnit îngrijorare atât în rândul autorităților, cât și al părinților. În acest sens, Italia a adoptat recent un set de măsuri legislative care conferă școlilor dreptul de a sancționa sever comportamentele necorespunzătoare, mergând până la eliminarea elevilor din sistemul de învățământ.
Italia a reintrodus exmatricularea și scăderea notei la purtare în școli pentru a combate comportamentul violent al elevilor
Măsura „notelor pentru purtare”, ce amintește de o politică instituită inițial în 1924, sub regimul fascist condus de Benito Mussolini, face parte dintr-un proiect de lege aprobat recent de parlamentul italian. Această inițiativă legislativă restabilește controlul asupra disciplinei școlare și conferă puterea școlilor de a sancționa elevii exclusiv pe baza comportamentului lor. Conform noilor reguli, elevii de gimnaziu și liceu care obțin o notă la purtare mai mică sau egală cu 5 din 10 vor fi obligați să repete anul școlar, indiferent de performanțele academice. De asemenea, liceenii care primesc un punctaj de 6 la purtare vor fi nevoiți să susțină un test de educație civică, iar nota la purtare va influența semnificativ susținerea examenului de maturitate, moment crucial în cariera lor educațională.
În plus, au fost introduse amenzi dure, cu valori cuprinse între 500 și 10.000 de euro, pentru acte de agresiune sau violență comise împotriva personalului școlar. Giuseppe Valditara, ministrul Educației din Italia, a subliniat că „Reforma notelor pentru conduită restabilește importanța responsabilității individuale, pune în centrul atenției respectarea oamenilor și a bunurilor publice și restabilește autoritatea profesorilor”. Premierul Giorgia Meloni a susținut, la rândul său, că această schimbare va avea un impact semnificativ asupra atmosferei din școli, readucând „respectul” în sălile de clasă, după cum informează The Guardian.
Adoptată cu sprijinul Asociației directorilor de școli din Italia (ANP), această lege răspunde unui val îngrijorător de agresiuni împotriva personalului didactic, numărul incidentelor crescând cu peste 110% în 2024 comparativ cu anul precedent. În multe dintre cazuri, profesorii au avut nevoie de îngrijiri medicale, iar, în unele situații, autorii actelor de violență au fost chiar părinții elevilor. Principala sursă de tensiune o reprezintă frecvent conflictele cauzate de utilizarea telefoanelor mobile în timpul orelor de curs, ceea ce evidențiază dificultatea de a menține disciplina într-un mediu în care tehnologia interferează tot mai mult cu educația tradițională.
Citește și: Ministerul Educației a comunicat data susținerii examenului de definitivat pentru anul școlar 2024-2025
În România, situația pare să urmeze un parcurs similar, odată cu reintroducerea exmatriculării prin noul Statut al elevului, adoptat în această vară de Guvern, după o pauză de doi ani. Această măsură reflectă o preocupare crescândă pentru restaurarea ordinii și disciplinei în școli, într-un climat educațional tot mai provocator.