Într-o mișcare șocantă, Parlamentul României a adoptat recent amendamente legislative care atrag atenția asupra unor posibile dezincriminări în cazul furtului de sume cuprinse între 100.000 de euro și 1 milion de euro. Potrivit noilor reglementări, infractorii care săvârșesc fapte de corupție sau fraudă fiscală și restituie integral prejudiciul, împreună cu dobânzile și penalitățile, pot scăpa nepedepsiți.
Legislație Controversată: Când Furtul de Un Milion de Euro Poate Fi Iertat Prin Simplă Restituire
Opoziția politică acuză Partidul Social Democrat (PSD) și Partidul Național Liberal (PNL) că deschid calea spre o perioadă în care furtul unui milion de euro ar putea deveni o afacere fără consecințe penale. Criticii susțin că aceste modificări aduc atingere luptei împotriva corupției și evaziunii fiscale, favorizând infractorii și slăbind autoritățile judiciare.
Citește și: George Simion despre reacția lui Cristian Tudor Popescu: ‘Înnebunesc dracii!!’
În conformitate cu noul proiect de lege discutat în Camera Deputaților, articolul 10 stabilește condițiile în care infracțiunile prevăzute la art.6.1, art.8 sau 9 nu vor fi pedepsite. Astfel, dacă până la expirarea unui termen de maximum 30 de zile de la finalizarea unui control efectuat de organele competente se constată că prejudiciul este acoperit integral, fapta nu se pedepsește, iar organele competente nu sesizează organele de urmărire penală.
Mai mult decât atât, în cazul în care prejudiciul este acoperit integral până la primul termen de judecată, limitele pedepsei pentru fapta săvârșită se reduc la jumătate. Dacă suma prejudiciului se situează între 100.000 de euro și 1 milion de euro, se poate aplica doar pedeapsa cu amendă, fără închisoare. De asemenea, dacă prejudiciul este recuperat în aceste condiții până la judecarea definitivă a cauzei, limitele pedepsei se reduc cu o treime.
Un alt element controversat adăugat în ședința de plen este necesitatea determinării prejudiciului prin intermediul unei expertize de specialitate. Totuși, suspectul sau inculpatul are dreptul de a participa la efectuarea acestei expertize.
Proiectul de lege dezbătut la Camera Deputaților, în raportul comisiei de specialitate articolul 10 prevede
- (1) În cazul săvârșirii unei infracțiuni prevăzute la art.6.1 , art.8 sau 9, dacă până la expirarea unui termen de maximum 30 zile de la finalizarea controlului efectuat de organele competente, în urma căruia se individualizează un prejudiciu datorat bugetului general consolidat de până la 15% din valoarea acestuia, la care se adaugă dobânzile și penalitățile este acoperit integral, prin plată efectivă, fapta nu se pedepsește. În acest caz, organele competente nu sesizează organele de urmărire penală.
- (2) În cazul săvârșirii unei infracțiuni prevăzute la art.6.1 , art.8 sau 9, dacă până la primul termen de judecată, prejudiciul cauzat este acoperit integral, prin plată efectivă, limitele pedepsei prevăzute de lege pentru fapta săvârșită se reduc la jumătate. Dacă prejudiciul cauzat și recuperat în aceste condiții este de până la 1.000.000 euro inclusiv, în echivalentul monedei naționale, se poate aplica pedeapsa cu amenda.
- În cazul săvârșirii unei infracțiuni prevăzute la art.6.1, art. 8 sau 9, dacă ulterior primului termen de judecată și până la judecarea definitivă a cauzei, prejudiciul cauzat este acoperit integral, prin plată efectivă, limitele pedepsei prevăzute de lege pentru fapta săvârșită se reduc cu o treime.
Aceste modificări legislative au stârnit un val de critici din partea societății civile și a experților juridici, care consideră că aceste schimbări pot crea un climat propice pentru perpetuarea infracțiunilor economice. Dezbaterea pe această temă rămâne intensă, iar opoziția promite să lupte împotriva acestor schimbări în vederea protejării integrității sistemului judiciar și a combaterii corupției.