Ministrul Educației, Ligia Deca, a oferit detalii privind modul în care se va aplica măsura interzicerii telefoanelor mobile în școli, o măsură adoptată prin regulament, însă cu o implementare flexibilă. Deca a subliniat că nu toate școlile vor adopta aceeași abordare, fiecare având libertatea de a decide cum să gestioneze această interdicție.
Interzicerea telefoanelor mobile în școli nu va fi uniformă: Ligia Deca a explicat cum fiecare școală își va stabili propriile reguli
„În regulamentul de organizare și funcționare al sistemului de învățământ, cel general pe țară, se prevede faptul că ele nu pot fi utilizate în timpul orelor de curs. Așa era și înainte. Ceea ce am introdus nou este faptul că școala, în propriul regulament, poate interzice de tot utilizarea telefoanelor mobile pe perioada activității în școală. Am lăsat la latitudinea școlii pentru că sunt școli unde se ajunge ușor, părinții pot ajunge ușor dacă apare o urgență, dar sunt și școli în zone îndepărtate, unde, de exemplu, părinții au nevoie să ia legătura cu elevii pentru a ști când trebuie să-i preia, când există o urgență și așa mai departe. Fiecare școală știe comunitatea, știe nevoile, știe posibilitățile și atunci pot decide fie să meargă pe regula generală, fără telefoane în timpul orelor, cu zonă de depozitare la intrarea în sala de clasă, fie să meargă pe o regulă și mai strictă, cum am văzut în alte state europene: interzicerea cu totul a telefoanelor mobile în școli, sigur, cu excepțiile date de utilizarea lor în scop educațional. Dacă profesorul le consideră utile pentru o lecție interactivă, ele pot fi utilizate punctual”, a spus Deca la Digi24.
Cu toate acestea, Deca a subliniat că utilizarea telefoanelor mobile în școli, chiar și în scop educațional, trebuie să fie limitată, invocând rezultatele studiilor care arată impactul negativ asupra performanței academice. „Am văzut și în rezultatele PISA. A existat la prezentarea PISA realizată pe ultimul studiu un grafic care arată că orice utilizare a telefonului mobil în orice scop, poate fi în scop educațional, mai mult de o oră pe zi scade performanța la matematică a elevilor”, a declarat ministrul, referindu-se la studiile care indică faptul că folosirea prelungită a telefoanelor mobile influențează negativ performanțele școlare.
Mai mult, Deca a atras atenția asupra unei probleme larg răspândite în rândul tinerilor: „dependența digitală este o problemă reală a lumii noastre, iar cei care sunt în dezvoltare, copiii, elevii au nevoie de sprijin suplimentar pentru a își putea echilibra timpul online cu timpul de interacțiune socială reală”. Aceste cuvinte subliniază necesitatea unor măsuri mai stricte privind utilizarea dispozitivelor mobile, atât pentru a proteja procesul educațional, cât și pentru a combate efectele negative ale tehnologiei asupra dezvoltării copiilor.
Menționăm că această abordare a fost adoptată și în alte state europene, inclusiv Marea Britanie, Franța, Olanda și Grecia, unde telefoanele mobile au fost interzise în școli. Un exemplu interesant este Suedia, care nu doar că a interzis utilizarea telefoanelor, dar a renunțat și la tablete, revenind la manualele clasice. În plus, Suedia intenționează să adopte o lege care să interzică utilizarea telefoanelor mobile de către copiii sub doi ani.