Actrița Manuela Hărăbor a publicat pe Facebook un mesaj emoționant în care îl omagiază pe legendarul actor francez Alain Delon, reflectând asupra relației acestuia cu cinematografia franceză și cu publicul său internațional. Hărăbor descrie experiența personală a întâlnirii cu Delon în cadrul unui eveniment desfășurat la Cluj-Napoca și exprimă regretul pentru felul în care Franța l-a tratat pe actor în ultimele decenii ale carierei sale.
„Un interviu de colecție din 2018, găsit și distribuit de Elena Loreta Popa. Exact așa l-am cunoscut și eu la Cluj-Napoca cu un an în urmă. Fascinant, normal, cald, sincer emoționat de întâlnirea cu cei care l-au iubit și l-au apreciat. Tras pe linie moartă de către cinematografia franceză începând cu anii ’90, excepție făcând parodia Asterix la Jocurile Olimpice. Rușine, Franța! Dar Franța nu mai e demult ce a fost odată, și am văzut toți din plin la cea mai recentă ediție a JO. Ar fi putut să strălucească pe marile ecrane până la ultima suflare, dacă ar fi fost lăsat. Și poate că nici nu ar fi făcut acel accident vascular cerebral din 2017. A avut coloană vertebrală și nu s-a pliat nici o clipă noii ordini mondiale și corectitudinii politice. Am văzut asta la el și la Cluj-Napoca, ceea ce m-a făcut să-l iubesc și mai mult.”
Hărăbor evocă întâlnirea cu Delon ca pe un moment marcant, lăudându-i verticalitatea și refuzul de a se conforma tendințelor moderne de corectitudine politică. De asemenea, actrița subliniază dezamăgirea sa față de deciziile organizatorilor evenimentului de la Cluj-Napoca, care l-au ținut pe Delon izolat de publicul care îl iubea.
„La conferința de presă și-a deschis sufletul în fața noastră și ne-a declarat că e recunoscător pentru dragostea publicului din lumea întreagă, mai puțin a celui din Franța. Intuiția îmi spunea că ar fi fost fericit să petreacă mai mult timp în mijlocul celor care îl iubeau. Nu înțeleg nici azi de ce cei din staff-ul TIFF l-au ținut ca într-un clopot de sticlă, când era evident că pentru el baia de mulțime ar fi fost o gură de oxigen.”
Actrița mai relatează că Delon, înainte de moarte, a lăsat instrucțiuni clare pentru ca funeraliile sale să nu fie transformate într-un spectacol public, criticând astfel superficialitatea cu care societatea modernă tratează astfel de momente intime.
„Citesc acum că a lăsat instrucțiuni clare cu privire la funeraliile sale. Nicidecum naționale, în care să fie purtat și expus ca o maimuță. Chapau-bas, Alain Delon, Franța nu te-a meritat, cel puțin nu în ultimii 30 de ani. Gestul tău final, chiar dacă întristează milioane de oameni care te-au iubit sincer, este o ultimă palmă dată acestui sistem strâmb, bolnav mintal și amputat sufletește. Toți ceilalți își iau deja rămas bun de la tine prin lacrimile vărsate și rugăciunile înălțate bunului Dumnezeu pentru mântuirea sufletului tău.”
Acest mesaj plin de emoție și sinceritate reflectă nu doar aprecierea profundă a Manuelei Hărăbor pentru cariera și personalitatea lui Alain Delon, dar și o critică dură la adresa industriei de film și a societății franceze, pe care o consideră vinovată de marginalizarea unui mare actor.