În lumea de azi, competiția și așteptările ridicate îi determină pe mulți părinți să-și încurajeze copiii să înceapă să citească și să scrie de la vârste extrem de fragede, adesea chiar de la 2-3 ani. Cu toate acestea, experții atrag atenția asupra importanței de a respecta ritmul natural al dezvoltării copilului, subliniind că forțarea procesului de învățare poate fi mai dăunătoare decât benefică.
Tatyana Chernigovskaya, un medic neurolog renumit
Potrivit copilul.ro, Tatyana Chernigovskaya, un medic neurolog respectat, își îndreaptă critica către acei părinți care prioritizează realizările academice premature în detrimentul dezvoltării globale și armonioase a copilului. Ea subliniază importanța înțelegerii modului în care funcționează creierul copilului și insistă asupra necesității de a permite copiilor să învețe la momentul potrivit pentru ei, nu când părinții consideră că este convenabil sau impresionant.
„Problema principala a zilelor noastre este orgoliul părinților care se răsfrânge asupra copilului. Îmi spun unii părinți, mai mult lăudându-se: „Am început să-l învăț pe fiul meu de doi ani să citească”, iar eu răspund: „Ei bine, ești un prost!” De ce trebuie să faci asta? Un copil de doi ani nu poate face asta deoarece creierul lui nu este pregătit,” explică Chernigovskaya.
Mai mult, ea accentuează faptul că, deși copiii pot fi învățați să citească și să scrie prin insistență, aceasta se întâmplă adesea la costul unor sacrificii semnificative și cu eforturi considerabile pentru copil. Motivația din spatele acestui comportament, adaugă ea, este adesea nevoia părinților de validare, nu beneficiul copilului.
Punând accentul pe aspectele esențiale ale dezvoltării în copilărie, medicul neurolog remarcă importanța abilităților motorii fine pentru copiii mici. Ea recomandă activități precum modelajul cu plastilina, decuparea cu foarfece, sau sortarea obiectelor mici, care sunt cruciale pentru stimularea dezvoltării cognitive și a vorbirii.
Citește și: Atenție! Ochii tăi pot suferi după 2 ore de ecran – Cum să eviți pericolul sindromului vederii computerizate
„Dacă nu dezvoltăm abilitățile motorii fine ale copilului, să nu ne plângem mai târziu că are probleme de dezvoltare mintală,” concluzionează specialistul, încurajând o abordare mai echilibrată și centrată pe copil în ceea ce privește educația timpurie.