Profesorul universitar Daniel David, rectorul Universităţii Babeş Bolyai (UBB) din Cluj, a adus în atenție nevoia imperioasă a unor reforme majore în sistemul de educaţie din România. Într-un interviu acordat News.ro, David susține că este esențial să se renunțe la vechile paradigme și să se abordeze transformări fundamentale pentru a aduce învățământul românesc în era modernă.
Reforme majore propuse de rectorul UBB, Daniel David, pentru revoluționarea sistemului de învățământ din România
„Nu putem să rămânem în paradigma veche, când învățământul era centrat pe profesor și profesorul era Dumnezeu, făcea tot ce dorea fără să explice părinților cum, de ce și așa mai departe. Dar nici nu putem trece în cealaltă paradigmă, în care toți sunt profesori. Nu se poate”, a subliniat profesorul Daniel David.
Rectorul UBB a făcut apel la statul român pentru a implementa reforme majore în sistemul de învățământ, argumentând că legea „România educată” oferă doar un cadru general și că schimbările trebuie să aibă loc la nivel fundamental.Profesorul Daniel David a identificat câteva elemente-cheie care necesită intervenție, printre care se numără pregătirea și formarea continuă a profesorilor existenți și atragerea în sistem a unor profesioniști foarte bine pregătiți.
„Avem în sistem anumiți profesori. Sunt cum sunt. Ce trebuie să faci? Să-i pregătești, să-i duci la cursuri de formare pentru a fi mai bine pregătiți și ei în a transfera competențe și nu doar cunoștințe de diverse tipuri și să te asiguri că în sistem, de acum încolo, vor intra oameni foarte buni”, a subliniat Daniel David.
Rectorul UBB a criticat, de asemenea, statutul actual al profesorului, afirmând că acesta trebuie să fie modificat pentru a atrage cei mai buni absolvenți în învățământul preuniversitar. „Eu mereu am spus: văd că de la UBB nu intră cei mai buni absolvenți ai noștri în învățământul preuniversitar, fiindcă statutul profesorului este la pământ, de aceea UBB a susținut greva profesorilor”, a adăugat el.
Daniel David a subliniat importanța începerii reformelor cu salarizarea, recunoscând posibilitatea existenței unor fals-pozitivi, dar insistând că acestea sunt cazuri de excepție. „Trebuie corectat sistemul. Statutul profesorului trebuie să fie diferit, că altfel, repet, cei mai buni absolvenți nu intră acolo”, a concluzionat rectorul UBB în cadrul unui alt interviu acordat sâmbătă la Digi 24.
Propunerile lui Daniel David vin în contextul unei dezbateri tot mai intense despre viitorul învățământului românesc și necesitatea unor reforme structurale pentru a asigura o educație de calitate și a atrage tinerii profesioniști în sistemul educațional.