Confederația Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România (C.O.T.A.R.) a lansat o serie de critici vehemente la adresa pieței de asigurări RCA din România, subliniind discrepanțele semnificative între costurile polițelor obligatorii auto și scăderea despăgubirilor, comparativ cu alte state din regiune. Într-o analiză detaliată a pieței, COTAR a relevat faptul că, deși despăgubirile RCA au înregistrat o reducere de 9% în prima jumătate a anului 2024, România continuă să plătească cel mai ridicat preț al polițelor din regiune, cu un tarif mediu de aproximativ 220 de euro. În comparație, în Bulgaria costul mediu este de 100 de euro, în Ungaria de 98 de euro, iar în Polonia de 120 de euro.
Citește și: Care sunt motivele pentru care România plătește un preț mult mai mare pentru energie decât alte state
România continuă să plătească cel mai scump RCA din regiune, în ciuda scăderii despăgubirilor cu 9%
Sorin Mititelu, vicepreședintele Autorității de Supraveghere Financiară (ASF), numit politic, este identificat ca responsabil pentru aceste discrepanțe majore, pe care le-a facilitat în contextul plafonării teoretice a prețurilor RCA. Deși plafonarea a fost impusă formal prin Hotărâre de Guvern, aceasta s-a dovedit a fi nefuncțională în practică, companiile de asigurări depășind fără probleme „capacitatea legislativă” și continuând să majoreze tarifele, fapt recunoscut chiar de către ASF. „Plafonarea RCA a fost o iluzie, companiile au crescut prețurile chiar și sub această măsură. ASF a permis această anomalie, demonstrând o atitudine neglijentă în aplicarea reglementărilor,” a declarat COTAR.
Un alt aspect controversat semnalat de COTAR este legat de practici discutabile de reasigurare, prin care 40% din prețul plătit de șoferii români pentru polița RCA se scurge în afara țării. Firmele românești de asigurări încheie contracte de reasigurare cu entități externe, cedând peste 40% din valoarea poliței, comparativ cu firmele europene, care cedează între 15-20%. „City Insurance, una dintre firmele cu grave probleme de integritate, ceda 90% din prețul RCA către firme din Insulele Cayman, sume care nu au mai fost recuperate niciodată,” a precizat COTAR, subliniind că autoritățile române nu au reușit să recupereze sumele pierdute din aceste contracte, nici în cazul City Insurance, nici în cazul Euroins.
Mai mult, COTAR a ridicat semne de întrebare referitoare la situația economică a firmelor de asigurări, care în ciuda cedării unor procente uriașe din primele încasate către reasiguratori, ajung frecvent în faliment. „Cum este posibil ca firmele din România să cedeze atât de mult și să intre în faliment, când restul Europei funcționează cu mult mai puțin?” s-au întrebat reprezentanții COTAR, criticând în același timp incapacitatea autorităților de a gestiona această criză.
În mod ironic, în același timp cu creșterea tarifelor RCA, companiile de asigurări din România au raportat profituri record în ultimele 12 luni, iar despăgubirile au scăzut cu 9% în primul trimestru din 2024. Acest paradox a ridicat întrebări publice despre rolul ASF și complicitatea autorităților, în contextul în care ASF a sancționat companii de brokeraj românești, dar nu a aplicat nicio sancțiune firmelor de asigurări, majoritar deținute de capital străin. „ASF nu a sancționat nicio firmă de asigurări în primele șase luni din 2024, deși 99% dintre acestea sunt controlate de capital străin,” a remarcat COTAR, subliniind dezechilibrul sancțiunilor aplicate brokerilor și firmelor de asigurări, potrivit libertatea.ro.
COTAR a adresat public o serie de întrebări legate de viitorul pieței RCA și al vicepreședintelui ASF, Sorin Mititelu. În ciuda falimentelor majore din industrie, acesta nu a fost tras la răspundere pentru deciziile luate în fruntea ASF. „Care este planul real al politicienilor în privința prețului RCA după alegerile din decembrie, când plafonarea va înceta?” se întreabă COTAR, evidențiind temerile legate de o eventuală majorare a prețurilor după încheierea perioadei de plafonare. De asemenea, s-au ridicat semne de întrebare referitoare la motivele politicienilor pentru menținerea lui Mititelu în funcție, în pofida unor performanțe discutabile.
Citește și: România, noul gigant al agriculturii: A depășit Franța și Germania la exportul de grâu!
Președintele COTAR, Vasile Ștefănescu, a făcut un apel public către decidenții politici, reiterând avertismentele lansate de organizația sa în legătură cu falimentele City Insurance și Euroins, precum și responsabilitatea morală a celor care au numit actuala conducere a ASF. „Domnilor decidenți politici, COTAR v-a atras atenția, cu cel puțin 2 ani înainte ca Euroins și City Insurance să intre în faliment, despre aceste bombe din asigurări, dospite de către ‘gulerele albe’ din ASF. Românii trebuie să știe că astăzi plătesc în plus 10% din prețul RCA din cauza celor două falimente pentru care absolut nimeni nu a răspuns,” a declarat Ștefănescu, adăugând că schimbarea conducerii ASF este o necesitate urgentă, dacă se dorește restabilirea încrederii în piața asigurărilor din România.