Un nou semnal de alarmă privind absorbția fondurilor europene vine din zona infrastructurii de apă și canalizare, unde România riscă să piardă 800 de milioane de euro alocate prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR), din cauza unui eșec major în implementarea proiectelor asumate. Din totalul de 1.200 de kilometri de rețele de apă și canalizare care ar fi trebuit realizate cu finanțare europeană, au fost finalizați doar 53 de kilometri, ceea ce pune în pericol întreaga sumă destinată acestei componente.
Conform informațiilor publicate de Profit.ro, citate de Realitatea PLUS, în fața riscului real de a pierde această finanțare substanțială, Guvernul a demarat o procedură de renegociere a PNRR cu Comisia Europeană. Obiectivul principal este înlocuirea proiectelor blocate sau întârziate cu unele noi, considerate similare și aflate într-un stadiu avansat de implementare. Noile proiecte ar urma să fie preluate din Programul Național de Investiții „Anghel Saligny”, finanțat din bugetul de stat, dar compatibil cu direcțiile asumate în PNRR.
Ministrul Investițiilor și Proiectelor Europene, Marcel Boloș, a confirmat amploarea problemelor și a vorbit despre valoarea totală a proiectelor întârziate care necesită soluții urgente. „Am avut 1.200 km în PNRR și am realizat doar 53 km”, a declarat acesta, subliniind că diferența ar putea fi acoperită prin proiectele deja începute în cadrul programului Anghel Saligny. În total, proiectele întârziate însumează 5,1 miliarde de euro, iar Guvernul speră să salveze cât mai mult din această sumă prin înlocuiri strategice.
În prezent, alocările din PNRR vizează 600 de milioane de euro pentru dezvoltarea rețelelor de apă și alte 200 de milioane de euro pentru rețelele de canalizare. Executivul dorește menținerea acestor fonduri în forma renegociată a planului, condiționată de integrarea rapidă a proiectelor în derulare, astfel încât finanțările să nu fie pierdute din cauza întârzierilor administrative și a incapacității de implementare.
Situația scoate încă o dată la iveală disfuncționalitățile cronice din procesul de absorbție a fondurilor europene, precum și nevoia acută de profesionalizare a mecanismelor de implementare, într-un moment în care infrastructura României are nevoie urgentă de modernizare.
