Arhiepiscopul Tomisului, ÎPS Teodosie, a formulat în cadrul unei emisiuni radiofonice de la Radio Dobrogea o serie de declarații privind credința în Dumnezeu și importanța respectării acestui principiu în viața cotidiană, subliniind ferm că îndoiala față de existența divinității este un semn al unei stări mentale nesănătoase. Într-un discurs profund teologic, ÎPS Teodosie a afirmat că negarea lui Dumnezeu reprezintă nu doar o rătăcire spirituală, ci și o manifestare a unei dereglări mentale, cu implicații profunde asupra vieții persoanei care comite acest păcat.
Citește și: Pr. Sorin Croitoru: Nu-L ruga pe Dumnezeu să te îmbogățească, ci îmbogățește-te ÎN DUMNEZEU rugându-te
ÎPS Teodosie a afirmat că negarea lui Dumnezeu indică lipsa sănătății mentale și a condamnat utilizarea interjecției „zău” drept păcat
În elaborarea sa, ÎPS Teodosie a explicat că tăgăduirea divinității înseamnă, în esență, excluderea lui Dumnezeu din viața proprie, o negare a operei divine care este evidentă pentru toți cei care au ochi să vadă și inimă să creadă. „A-l tăgădui pe Dumnezeu înseamnă a-l exclude din viaţa ta şi chiar a spune că nu e Dumnezeu. Cum zise psalmistul: zise acel nebun, în inima sa, nu de Dumnezeu. Cel ce-l tăgăduieşte pe Dumnezeu a cărui operă o vedem zilnic, acela nu este un om sănătos la minte”, a spus Arhiepiscopul, citând din psalmii Vechiului Testament pentru a întări poziția sa.
Întrebat despre posibilitatea de a dovedi că Iisus Hristos este adevărul suprem, în contextul în care și alte religii, precum hinduismul sau budismul, pot experimenta fenomene supranaturale, ÎPS Teodosie a făcut o distincție clară între credința ortodoxă și alte credințe. El a subliniat că adevărul Învierii lui Hristos este unic și că acesta se manifestă în mod repetat prin minuni incontestabile, cum ar fi lumina harului și agheasma care nu se strică. „La budişti şi la hinduşi nu a înviat din morţi Hristos. Învierea lui Hristos este un adevăr care mereu se înnoieşte. Lumina Lui coboară din senin şi toţi neortodocşii o aplaudă, că e lumina adevărată a ortodocşilor. Nu vedeniile sunt adevăruri, sau minuni, sunt şi vedenii care vin de la cel viclean, el se preface în înger de lumină, ca să înşele. Dar Hristos este adevărul, o dovedesc toate faptele, agheasma plină de har care nu se strică, lumina care nu se pierde niciodată, lumina harului şi atâtea fapte minunate”, a explicat Arhiepiscopul, clarificând diferențele esențiale dintre fenomenologia spirituală creștină și cea din alte religii.
Un alt subiect discutat în cadrul emisiunii a fost legat de utilizarea interjecției „zău”, despre care ÎPS Teodosie consideră că este un păcat. Conform opiniei sale, acest cuvânt, folosit în limbajul curent pentru a întări o afirmație, îl implică în mod nejustificat pe Dumnezeu în lucruri triviale, fapt ce constituie o greșeală gravă în ochii credinței ortodoxe. „Da, chiar este păcat, pentru că îl iei pe Dumnezeu martor în lucrurile mărunte”, a susținut ÎPS Teodosie, atrăgând atenția asupra responsabilității pe care o avem în utilizarea numelui divin.
În sprijinul acestei afirmații, lingviștii au confirmat că interjecția „zău” provine din latinescul „deus”, ceea ce face ca utilizarea sa să fie o invocare a divinității, fie și în mod inconștient, pentru lucruri de mică importanță.