Președintele Donald Trump, învestit oficial pe 20 ianuarie într-o ceremonie grandioasă la Washington, a captat atenția întregii lumi. Cu toate acestea, ecourile evenimentului au generat controverse și reacții diverse, inclusiv în România, unde Episcopia Ortodoxă a Oradiei, condusă de PS Sofronie, a emis un comunicat dur împotriva liderului american.
Într-un document semnat de „Biroul de Presă al Episcopiei Ortodoxe a Oradiei” și publicat de bihoreanul.ro, Donald Trump este descris drept liderul celor care au adoptat „psihoza suveranistă”. Această declarație a fost făcută în contextul suspendării pentru 30 de zile a preotului Ciprian Mega, acuzat de „aderență” la președintele american. Comunicatul episcopiei afirmă: „Totodată, cu prilejul aceleiași vizite în Capitală, am aflat despre disperarea cu care vrea să își cumpere „loc” la investirea noului președinte al Statelor Unite ale Americii, Donald Trump, perceput cu multă naivitate de mulți răzvrătiți și insurecționiști ca fiind o salvare a celor care au aderat la psihoza suveranistă, devenită la modă în întreagă Europă.”
Preotul Ciprian Mega, care a declarat că a fost invitat la evenimentul de investire de către Comitetul de Organizare, susține că suspendarea sa este motivată de conflicte personale și acuzații administrative nefondate. Episcopia Oradiei a încercat să-și justifice decizia printr-un document ce detaliază atât presupusele nereguli, cât și acuzații mai grave. Preotul Mega l-a acuzat pe PS Sofronie de relații homosexuale cu un alt cleric, Andi-Costantin Bacter, acuzații respinse vehement de episcopie.
Într-un pasaj din document, episcopia ia apărarea preotului Andi Bacter, susținând: „Bunăoară, la preotul Andi-Costantin Bacter cine se gândește?! Care a căzut victima unui complot machiavelic și sardonic de a fi ucis moral și ștampilat cu acea nefastă etichetă a homosexualității, invocându-se interminabil ororile petrecute la Huși în urmă cu ani de zile. Cu totul nepotrivit!, când vine vorba de un suflet de rară vocație preoțească, curăție sufletească și cumințenie, zecist și șef de promoție, un om caracterizat printr-o jertfelnicie și o smerenie greu de înțeles și perceput de mințile negre, pătimașe și clevetitoare care văd totul în cheia sexualizării oricăror relații omenești! Un om care și-a pus la picioarele lui Hristos întreaga sa copilărie, întreaga sa viață, acceptând și calvarul acestei înjosiri de dragul lui Hristos! Grea cruce! Dar totul, de dragul jertfirii pentru Biserica lui Hristos, pe care o vrea la suprafață, lucrând cu sârg în taină pentru curățarea imaginii Bisericii, având de pătimit tocmai pentru aceasta. Pe soția și copilul său cine i-a mângâiat?! Pe părinții săi, care știu ce suflet nobil și cuminte au crescut, cine i-a împăcat?! Pe cruce stă, bietul copil, răstignit de invidiile și răutățile unei lumi străine de Hristos. Dar fiecare cui al calomniei vine cu o cunună martirică a lui Hristos.”
Scandalul capătă dimensiuni și mai mari prin dezvăluirile presei bihorene. Potrivit publicației Bihoreanul, citaă de r3media.ro, incidentul care a declanșat discuțiile datează din 2020, când un preot a postat o imagine explicită pe un grup de WhatsApp al clericilor bihoreni, generând speculații despre relații homosexuale în rândul preoțimii. Mai târziu, în 2021, au apărut schimburi de mesaje între un apropiat al episcopului și un alt bărbat, presupusul său partener, amplificând scandalul. „Au revenit în septembrie 2020, când pe grupul de WhatsApp al preoțimii bihorene un preot cu funcție a postat un organ sexual masculin, ca și cum ar fi vrut să îl trimită cuiva din listă. Pentru că poza nu a mai putut fi ștearsă, grupul a fost desființat, provocând noi discuții cu privire la o relație homosexuală între clerici. Ulterior, în 2021, preoțimea bihoreană a început să își trimită pe telefon imagini ale unor discuții purtate pe WhatsApp de către o față bisericească apropiată episcopului Sofronie cu „prietenul” său, angajat în Justiția bihoreană, primul dintre ei căsătorit. Discuția picantă, în care amorezii erau în toiul unei crize de gelozie, a fost primită și de Mega. Zvonurile spun că ea ar fi fost transmisă întregii preoțimii, ca răzbunare, de către un partener gelos că a fost părăsit de către unul dintre cei doi protagoniști, după ce a avut acces la telefonul acestuia.”
Această serie de acuzații și reacții controversate nu doar că aduce în prim-plan disensiunile din cadrul Episcopiei Oradiei, ci ridică și semne de întrebare cu privire la modul în care astfel de conflicte influențează imaginea Bisericii Ortodoxe din România.