Fostul preot Daniel Balaș a provocat recent un val de controverse prin declarațiile sale legate de practicile postului în cadrul creștinătății, critici care nu doar că denaturează esența și profunzimea credinței creștine, ci par a fi o batjocură la adresa tradiției și sacrificiului a milioane de credincioși care și-au păstrat cu sfințenie obiceiurile de-a lungul secolelor. Declarațiile lui Balaș, în care minimalizează semnificația postului de 40 de zile, sugerând că acesta ar trebui să fie un angajament permanent și nu un „plasture” temporar, ridică semne serioase de întrebare asupra înțelegerii și respectului său față de doctrina creștină.
Declarațiile lui Daniel Balaș: Batjocură la Adresa Credinței și Tradițiilor Creștine Milenare
Criticând obiceiurile creștine legate de postul Paștelui, Balaș pare să ignore în mod flagrant sacrificiul și dedicarea milioanelor de credincioși care au păstrat aceste tradiții vii prin practici adânc înrădăcinate în credința și istoria lor. Comparând postul cu un regim alimentar modern, plin de alternative vegetale, fostul preot pare să reducă o practică spirituală profundă la nivelul banalităților cotidiene, pierzând din vedere aspectul de sacrificiu personal și dedicare care definește postul pentru mulți credincioși.
Daniel Balaș:
Voi acum sunteţi privilegiaţi: aveţi crenvurşti vegetali, brânză vegetală, burgeri, numai că gândiţi animal şi vorbiţi şi animal. Stau şi mă gândesc cum se cufuresc oamenii acum 40 de zile să ţină post. Cred că şi Dumnezeu se străduieşte 40 de zile să vă creadă.
Nu vă daţi seama că până acum aţi băgat carne în voi în ultimul hal şi dintr-odată i-aţi tăiat carnea corpului şi o să înceapă să muşte din aproapele în ultimul hal? Postul este permanent, tu când vrei să te schimbi, te schimbi definitiv, nu vii cu plasture la Dumnezeu: ‘Ştii, eu îmi repar rana doar 40 de zile, pun plasture puţin pe ea’. Las-o să se vindece, nu veni cu pansamente din astea de scurtă durată, El nici măcar nu are nevoie de 40 de zile. Toţi cei care au luat binecuvântare, iertare de la El, au luat după câteva momente.
Mai mult, atacul său asupra modului în care sunt comemorați morții, sugerând că parastasele și alte rituri de după moarte sunt forme de opulență care „îngrășă doar orătăniile”, nu doar că denotă o lipsă de respect pentru sentimentele celor în doliu, dar și o înțelegere superficială a semnificației acestor practici în cadrul comunităților creștine. Asemenea declarații nu numai că subminează valoarea consolării și a comemorării, ci și ignora nevoia umană de a-și exprima respectul și dragostea față de cei plecați.
Citește și: Cătălin Botezatu aplaudă viziunea ÎPS Teodosie legată de barbă: „Reprezintă semn de masculinitate”
În esență, abordarea fostului preot față de post și riturile creștine reflectă o negare alarmantă a profundității și complexității credinței creștine, punând sub semnul întrebării nu doar autenticitatea sa spirituală, ci și sensibilitatea sa față de valorile și tradițiile care au fost păstrate cu sfințenie de-a lungul mileniilor. Criticile aduse de Balaș nu doar că sunt lipsite de o înțelegere profundă a subiectului, dar și riscă să marginalizeze și mai mult credința în ochii societății moderne, făcând un deserviciu imens comunității de credincioși pe care pretinde că o reprezintă.