Ministerul Educației a publicat un nou proiect de planuri-cadru pentru liceu, aflat în dezbatere publică până pe 6 martie, care aduce modificări semnificative în structura materiilor studiate în clasele a XI-a și a XII-a. Conform acestui document, disciplinele „Geografie” și „Istorie” vor fi eliminate din trunchiul comun pentru elevii de la toate profilurile – uman, real și tehnologic. În schimb, în ultimii doi ani de liceu, aceștia vor fi obligați să studieze „Istoria Evreilor, Holocaustul” și „Istoria Comunismului”, potrivit edupedu.ro.
Pentru anumite specializări, precum „Științe sociale” și „Filologie”, aceste materii vor fi păstrate în programa școlară, însă în restul cazurilor vor apărea doar la „curriculumul de specialitate”, ceea ce înseamnă că nu vor mai fi obligatorii pentru toți elevii, ci doar pentru cei din anumite domenii de studiu.
Ce presupune trunchiul comun și curriculumul de specialitate în noua viziune a Ministerului Educației?
Potrivit proiectului pus în dezbatere publică, trunchiul comun are un rol esențial în asigurarea culturii generale și în formarea competențelor-cheie necesare elevilor. Acesta include discipline considerate fundamentale pentru dezvoltarea elevilor și are o pondere care scade progresiv în anii terminali de liceu.
- În clasele a IX-a și a X-a, trunchiul comun reprezintă 65% din totalul orelor și cuprinde 15 discipline distribuite în toate cele 7 arii curriculare.
- În clasele a XI-a și a XII-a, ponderea acestuia scade la 35%, incluzând 9 discipline, distribuite în doar 5 arii curriculare.
În ceea ce privește „curriculumul de specialitate”, acesta înlocuiește segmentul de curriculum diferențiat din planurile-cadru anterioare și are rolul de a oferi competențe specifice profilului ales.
- În clasele a IX-a și a X-a, curriculumul de specialitate reprezintă 25% din totalul orelor.
- În clasele a XI-a și a XII-a, ponderea sa crește la 45%, fiind împărțit în două componente:
- Componenta fixă (77-100% din total, echivalentul a 8-13 ore pe săptămână), obligatorie pentru specializarea urmată.
- Componenta flexibilă (0-23% din total, reprezentând până la 3 ore săptămânal), care permite adaptarea curriculei în funcție de specificul specializării.
În cazul filierelor vocaționale și tehnologice, curriculumul de specialitate este fix, iar procentele variabile se aplică doar în cazul filierelor teoretice.
Reacții și impactul asupra elevilor și profesorilor
Această modificare aduce schimbări semnificative în structura educațională, în special prin eliminarea Istoriei și Geografiei din rândul materiilor obligatorii pentru elevii de clasa a XI-a și a XII-a. Introducerea cursurilor de „Istoria Evreilor, Holocaustul” și „Istoria Comunismului” ca materii obligatorii ridică întrebări privind echilibrul dintre cultura generală și noile direcții educaționale.
Profesorii de istorie și geografie au exprimat îngrijorări legate de reducerea numărului de ore alocate acestor discipline și de impactul pe termen lung asupra cunoștințelor generale ale elevilor. De asemenea, rămâne de văzut cum vor fi structurate noile cursuri și în ce măsură acestea vor influența pregătirea pentru examenul de bacalaureat.
Dezbaterea publică rămâne deschisă până la data de 6 martie, iar Ministerul Educației urmează să analizeze propunerile și să stabilească forma finală a planului-cadru pentru învățământul liceal.