Într-un episod dramatic pentru sistemul feroviar românesc, trenul electric Alstom Coradia Stream, recent adus în țară la începutul acestei luni, a izbucnit în flăcări în timpul primelor teste dinamice desfășurate pe inelul de la Faurei, dezvăluie sursele citate de ziarul Puterea.
Tren de 13 Milioane de Euro, Proiect de 480 de Milioane de Euro
Testele dinamice, programate să ofere primele evaluări ale performanțelor trenului, au devenit un adevărat coșmar în momentul conectării la rețeaua electrică feroviară. Conform informațiilor obținute de la martori oculari, momentul acela a fost marcat de scurtcircuite electrice care au generat un incendiu de amploare, comparabil cu artificiile de Anul Nou.
Citește și: Fiul șefului celui mai mare serviciu secret al Armatei, mort în incendiul de la Ferma Dacilor
Imediat după izbucnirea incendiului, echipa de intervenție a luat decizia de a deconecta trenul de la rețeaua electrică pentru a preveni o tragedie mai mare. Ulterior, trenul a fost tractat către depoul Grivița din București, unde este în prezent sub supraveghere strânsă și subiectul unei anchete aprofundate pentru a stabili cauzele exacte ale incidentului.
Cu o valoare unitară de 13 milioane de euro, trenul afectat este primul dintr-un lot de 37 comandate de Autoritatea pentru Reforma Feroviară (ARF) prin intermediul unui proiect european de 2,4 miliarde de lei (aproximativ 480 de milioane de euro). Acest incident ar putea pune sub semnul întrebării viabilitatea investiției masive în modernizarea infrastructurii feroviare din România.
Trenul a fost prezentat public pentru prima dată în Gara de Nord pe 5 decembrie 2023, ajungând în mod ironic „la rece”, fără a fi pornite motoarele, fiind tractat de o garnitură de marfă a unei companii private.
Autoritatea pentru Reforma Feroviară a confirmat sosirea trenului într-o postare pe pagina sa de Facebook și a anunțat că acesta va trece prin teste extinse (statice și dinamice) și formalități legate de autorizarea extinsă, deoarece modelul respectiv de tren nu a fost utilizat anterior în țară.
Cu toate acestea, incidentul aruncă o umbră asupra planurilor ARF de a introduce trenurile autorizate pe rutele București – Brașov și București – Constanța. În plus, previziunile de introducere a noilor servicii de transport, în special pe rutele magistrale electrificate ale României, rămân suspendate pe fondul întârzierilor cauzate de incident.
Citește și: Doi fotbaliști remarcabili și-au pierdut viața în incendiul de la Ferma Dacilor
Până în prezent, reprezentanții Alstom nu au făcut declarații oficiale privind incidentul, iar autoritățile desfășoară o anchetă amănunțită pentru a determina exact ce a provocat incendiul și dacă există probleme tehnice serioase cu trenul respectiv. Cu mult înainte de a fi pus în circulație, acest tren a ajuns deja subiectul unei povești cu multe întrebări și puține răspunsuri.