În urma unei secete prelungite fără precedent, România se confruntă cu o scădere alarmantă a rezervei de apă, cu efecte devastatoare asupra resurselor hidrologice și navigației fluviale. De-a lungul Dunării, nivelurile scăzute ale apei au provocat eșuarea unui număr semnificativ de convoaie de barje. Începând de miercuri, autoritățile au inițiat lucrări extensive de dragare pentru a preveni blocarea totală a traficului naval, relatează stirileprotv.ro.
Citește și: Crima care a cutremurat România! Gemeni reținuți pentru triplul omor din Capitală: mama și doi copii
Situația critică a lacurilor de acumulare
Conform rapoartelor oficiale ale Administrației Naționale Apele Române, nivelul de umplere al celor 40 de lacuri de acumulare este acum la 78%, marcând o scădere semnificativă față de săptămâna precedentă. Această reducere accentuată semnalează o situație extrem de gravă, ce amenință alimentarea cu apă a populației și industriei.
Moldova – Epicentrul crizei
Regiunea Moldova este cea mai afectată, unde efectele secetei se resimt acut. În peste 420 de localități au fost impuse restricții severe privind furnizarea apei, iar aproximativ trei sute de comunități se confruntă cu secarea completă a fântânilor. Cele mai afectate județe sunt Botoșani, Vaslui și Bacău, unde lipsa apei creează dificultăți majore pentru populație și agricultură. În orașul Roman, autoritățile efectuează lucrări urgente la rețeaua de alimentare cu apă, după ce vechile instalații au suferit fisuri majore.
Declarații de la fața locului
Alexandru Ivan, un localnic afectat, a descris situația cu amărăciune: „Mergem şi noi de la pompe de unde putem să luăm când rămânem fără apă. Vă daţi seama că e greu. Am ajuns în secolul ăsta şi să avem probleme cu apa.”
Restricții severe în județul Iași
În județul Iași, locuitorii din 80 de localități au acces la apă potabilă doar șase ore pe zi. Seceta a dus la contaminarea apei brute cu nămol, necesitând aproximativ 16 ore pentru purificare în stațiile de tratare.
Ioan Savin, consilier ApaVital Iași, explică situația astfel: „Cauza principală este consumul mare înregistrat de utilizatori, de circa 3 ori mai mare decât în mod normal, pe fondul secetei. În aceste condiții, nu avem suficientă apă brută pentru a o prelucra și a o da la utilizatori.”
Navigația pe Dunăre în Pericol
Cotele și debitul Dunării sunt în continuă scădere de la intrarea în țară, în contextul lipsei precipitațiilor în vestul Europei. Asigurarea adâncimilor minime necesare navigației sigure devine o provocare majoră. Administrația Fluvială a Dunării de Jos a emis avertismente stricte pentru navigatori să respecte semnalizarea de pe fluviu, după ce mai multe convoaie au eșuat recent.
Adrian Maizel, șeful Biroului Hidrografic AFDJ Galați, a declarat: „Navele noastre au acționat, s-au dus, au reușit să scoată nava din poziție și acum refac măsurătorile, pentru refacerea adâncimilor. De asemenea, nerespectarea traiectoriei șenalului a făcut ca în Cotul Pisicii o altă navă să eșueze la limita verde.”
Impact economic și apel la raționalizare
Proprietarii navelor înregistrează pierderi semnificative, fiind nevoiți să desprindă barjele din convoaie pentru a traversa punctele critice. Cătălin Țigănuș, directorul unei companii de transport fluvial, a explicat: „Discutăm de sub 50% din capacitatea de încărcare a barjelor mari. Bineînțeles că problemele sunt și plecând de la faptul că administrațiile portuare taxează la tona-capacitate și nu la tona de marfă.”