Un accident devastator pe bulevardul Lake Shore East din Toronto, Canada, a adus în prim-plan întrebări serioase legate de siguranța vehiculelor electrice avansate, după ce patru prieteni și-au pierdut viața într-un autoturism Tesla care a fost transformat într-o capcană de foc în urma coliziunii. Potrivit relatărilor, mașina s-a izbit violent de o barieră de protecție, iar impactul a dezactivat alimentarea electrică, blocând sistemul automat de deschidere a ușilor. Sistemul electronic, care înlocuiește tradiționalele mânere cu un buton de activare a ușilor, a împiedicat orice tentativă de evacuare a pasagerilor, expunându-i la flăcări și fum dens într-un timp extrem de scurt.
Tragedie în Toronto: Patru tineri au pierit într-o Tesla în flăcări, după ce ușile s-au blocat în urma unui accident
Un singur ocupant al mașinii a supraviețuit acestei tragedii – o tânără în jur de 20 de ani, care a fost salvată datorită intervenției eroice a unui angajat de la Canada Post, prezent întâmplător în zonă. Bărbatul a intervenit prompt și a spart unul dintre geamurile laterale ale Modelului Y folosind o bară metalică, permițându-i tinerei să scape din infernul de fum și flăcări. Cei patru prieteni decedați au fost identificați drept Neelraj Gohil, în vârstă de 25 de ani, sora lui, Ketaba Gohil, de 29 de ani, și prietenii acestora, Jay Sisodiya și Digvijay Patel. „Nu a putut deschide ușile”, a declarat Harper pentru Toronto Star, descriind momentele de groază prin care a trecut tânăra în încercarea disperată de a se salva.
Conform designului Tesla, fiecare ușă este echipată cu un buton de deschidere electronică, o soluție de înaltă tehnologie menită să simplifice utilizarea. Totuși, în cazuri precum acesta, când alimentarea electrică este compromisă de un impact sever, funcționarea sistemului devine imposibilă, iar accesul la mecanismul de deschidere manuală este dificil. Harper a afirmat că tânăra, aflată sub presiunea fumului sufocant, „s-a târât cu capul înainte din mașină” după ce el a spart geamul, dar că fumul era atât de dens încât salvatorul nici nu a realizat că alte victime se aflau încă prinse în interior.
Acest mecanism manual, puțin cunoscut de utilizatori, impune îndepărtarea unui panou interior al ușii și tragerea unui cablu pentru deschiderea ușii, o procedură complexă într-o situație de panică extremă. Administrația Națională pentru Siguranța Traficului pe Autostrăzi a subliniat că, în cazuri de urgență, victimele unui accident pot fi mult prea dezorientate sau panicate pentru a putea localiza și utiliza acest mecanism. Pe fondul acestui accident tragic, se adaugă și faptul că există nouă investigații în desfășurare care vizează Modelul Y de la Tesla, investigând probleme variate, de la „activarea neașteptată a frânelor” la „accelerație bruscă neintenționată”, conform dailymail.com.
În acest context, declarația Tesla privind siguranța vehiculelor sale, care promovează un „design orientat spre siguranță”, pune în lumină provocările tehnologiilor avansate, unde funcționalitățile inovatoare pot deveni o barieră în momente critice. Anchetatorii sunt acum în curs de a stabili cu exactitate cauzele acestui accident și să evalueze dacă ar putea fi necesare schimbări în conceperea și comunicarea privind modul de utilizare a funcțiilor de siguranță.
Ovidiu Necula
13 noiembrie 2024 at 15:32
Vă rog să vă documentați înainte să postați astfel de știri! Pe lângă închiderea centralizată electronică are și mânere pe față mecanice independente de cele electronice. Pe spate sunt in buzunarul ușii pentru cele cu geamuri laminate și pe spate. Manualul explica clar: https://www.tesla.com/ownersmanual/modely/en_us/GUID-AAD769C7-88A3-4695-987E-0E00025F64E0.html
Mai degrabă cei care au murit au rămas inconștienți și in cazul ăsta chiar nu mai contează motorizarea mașinii.