Uniunea Europeană (UE) a lansat un plan de combatere a schimbărilor climatice prin intermediul Programului „Green Deal”, care include un obiectiv major de reducere a emisiilor de carbon. În centrul acestui efort se află pachetul legislativ „Fit for 55”, care își propune să ajusteze legislația UE pentru a atinge o reducere netă a emisiilor de gaze cu efect de seră cu cel puțin 55% până în 2030, comparativ cu nivelurile din 1990. Una dintre cele mai notabile și potențial transformatoare componente ale acestui pachet este măsura care vizează eliminarea treptată a vehiculelor pe combustie internă din trafic, marcând un pas semnificativ în direcția unui transport mai curat.
„UE Adoptă Măsuri Radicale: Planul „Fit for 55” și Era Vehiculelor Reziduale în Lupta Contra Schimbărilor Climatice
Această inițiativă propune introducerea conceptului de „vehicul rezidual” pentru a identifica și restricționa utilizarea vehiculelor considerate extrem de poluante, în special cele mai vechi de 15 ani care prezintă defecțiuni majore la componente critice precum motorul, transmisia, frânele sau direcția. Aceste vehicule, odată etichetate ca reziduale, nu vor mai putea fi reparate în mod semnificativ și vor fi direcționate către casare, reducând astfel numărul de vehicule cu emisii mari de pe drumurile europene.
Citește și: Industria auto electrică europeană se prăbușește: Un concurent de temut invadează și destabilizează piața
„Fit for 55” nu este doar despre limitarea vehiculelor vechi; este și despre promovarea unei tranziții la mobilitatea cu emisii reduse sau zero. Interzicerea vânzării de mașini noi cu motoare pe combustie internă din 2035, cu excepția celor care folosesc combustibili sintetici potențiali, reprezintă o încercare de a încuraja adoptarea pe scară largă a vehiculelor electrice și a altor tehnologii prietenoase cu mediul. Cu toate acestea, progresul către acest obiectiv variază considerabil între statele membre, evidențiind provocările în calea unei implementări uniforme a măsurilor de reducere a emisiilor.
În esență, „Fit for 55” și măsurile sale asociate, cum ar fi reglementarea vehiculelor reziduale, reprezintă un efort concertat al UE de a se confrunta cu criza climatică prin acțiuni concrete și ambițioase. Aceste inițiative reflectă o recunoaștere a necesității unei schimbări fundamentale în modul în care societățile abordează transportul, producția de energie și consumul, cu scopul de a atinge neutralitatea carbonului până în 2050 și de a proteja planeta pentru generațiile viitoare.