Pe fondul scăderii subvențiilor de stat prin programele Rabla, cererea pentru mașini electrice a înregistrat un declin considerabil, cu o scădere de aproape 30% în primele luni ale anului, conform datelor de profil din industria auto. Această reducere a susținerii financiare a contribuit la o schimbare notabilă în preferințele consumatorilor, care încep să se orienteze mai mult spre vehiculele hybrid și second-hand. Într-o piață în continuă transformare, producătorii auto se aliniază cu tendințele de consum, oferind game variate de modele hibride, iar mașinile rulate, devenite mai accesibile ca preț, rămân o opțiune de interes major pentru mulți șoferi români care nu își permit un autoturism nou.
Reducerea subvențiilor Rabla scade cererea de mașini electrice cu 30%; vânzările de hibride cresc cu peste 50%
Interesul pentru vehiculele hybrid a crescut semnificativ, acestea regăsindu-se acum în ofertele tuturor marilor producători auto. Conform ultimelor statistici, aproximativ 50.000 de autoturisme noi cu propulsie hibridă au fost înmatriculate în primele zece luni ale anului, marcând o creștere de peste 50% comparativ cu perioada similară a anului precedent. Experții explică această evoluție prin diversificarea ofertelor de modele hibride, producătorii auto fiind nevoiți să se conformeze reglementărilor europene privind emisiile de dioxid de carbon. În acest context, multe modele clasice cu motoare exclusiv cu ardere internă au fost înlocuite cu variante hybrid, contribuind la scăderea emisiilor în marile orașe.
Potrivit stirileprotv.ro, în România sunt disponibile trei tipuri principale de mașini hibride: Mild Hybrid, Full Hybrid și Plug-in Hybrid. Sistemul Mild Hybrid, cel mai simplu, permite deplasări scurte cu motorul electric, în timp ce variantele Full Hybrid oferă o autonomie electrică mai mare, cu viteze de până la 70 km/h. Plug-in Hybrid, cel mai avansat dintre cele trei, permite deplasări extinse în modul electric și poate fi încărcat atât la priză, cât și la stații de încărcare. Alexandru Sermet, PR BMW România, subliniază că „statul român nu face diferență între tipurile de hybrid – aproape toți producătorii oferă un sistem mild hybrid, iar multe modele nu mai sunt disponibile doar cu motor cu ardere internă, oferind cel puțin un mild hybrid ca opțiune.”
Pe de altă parte, interesul pentru mașinile complet electrice a scăzut. În primele zece luni, în România au fost înmatriculate aproape 8.000 de autoturisme electrice, în scădere cu 27% față de aceeași perioadă a anului trecut. Reducerea semnificativă a subvențiilor prin programele Rabla, care în 2024 au fost înjumătățite, este considerată factorul principal al acestui declin.
În același timp, cererea pentru mașinile second-hand continuă să fie solidă, cu peste 270.000 de unități înmatriculate în primele zece luni ale anului. Doar în luna octombrie, au fost înregistrate peste 34.000 de mașini rulate, cu o creștere de 18% față de octombrie 2023. Această tendință poate fi explicată prin faptul că multe mașini la mâna a doua sunt acum mai accesibile, pe fondul unei piețe saturate și al unei nevoi crescute de vehicule economice.
Citește și: Mașinile electrice, în declin: Marile state din UE pompează miliarde în vehiculele pe combustibili fosili!
În perspectiva reglementărilor europene, cererea pentru mașinile hybrid și electrice este influențată și de noile standarde de mediu. Conform legislației actuale, autoturismele noi cu motoare pe combustie internă vor fi interzise din 2035, iar autoritățile locale au libertatea de a limita accesul vehiculelor poluante în marile orașe. Aceste măsuri de reglementare stimulează cererea pentru vehicule eco-friendly, dar și pentru modele second-hand mai eficiente.