Studiile recente arată că Tesla întâmpină dificultăți semnificative pe piața europeană a mașinilor electrice, în contextul unei concurențe tot mai acerbe și al unui portofoliu de modele limitat. Un raport publicat de JATO Dynamics la sfârșitul lunii trecute evidențiază faptul că Tesla a fost depășită pentru prima dată de BMW în vânzările de vehicule complet electrice în Europa, în luna iulie.
BMW a reușit să preia conducerea datorită cererii ridicate pentru noul său crossover compact iX2, vânzând aproape 14.900 de unități electrice în luna respectivă—cu 300 mai multe decât Tesla. În același timp, volumele de vânzări pentru Model Y al Tesla au scăzut brusc.
Scăderi semnificative în vânzări
Primele date din luna august indică faptul că tendința descendentă continuă pentru Tesla pe piețele majore din Europa. În Franța, vânzările au scăzut la jumătate comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut, iar în Germania au înregistrat o scădere de două treimi. Aceste rezultate slabe pot fi atribuite pierderii subvențiilor și noilor taxe vamale impuse sedanurilor Model 3 importate din China.
Analiștii din industrie sunt îngrijorați că Tesla plătește acum prețul pentru un portofoliu învechit de vehicule într-o piață europeană a vehiculelor electrice care oferă consumatorilor o varietate tot mai mare de opțiuni. Steven van Arsdale, analist la PwC și proprietar al unui Model Y, avertizează că Tesla trebuie să lanseze în curând vehicule mai mici și mai practice pentru infrastructura europeană, caracterizată de spații înguste și drumuri sinuoase.
„Există o anumită vulnerabilitate în strategia lor”, a declarat van Arsdale pentru Fortune. „Este surprinzător că s-au descurcat atât de bine până acum, dar va fi dificil să continue să crească volumul fără a avea oferte în segmentele inferioare.”
Necesitatea diversificării portofoliului
Piața auto europeană este segmentată în funcție de dimensiunea vehiculelor, de la minicars precum Fiat 500 (segmentul A), la subcompacte precum Renault Clio (segmentul B), compacte precum Volkswagen Golf (segmentul C) și până la modele de dimensiuni medii precum Tesla Model Y (segmentul D). Tradițional, segmentele B și C domină piața europeană.
„Europa a fost întotdeauna concentrată în principal pe segmentele B și C”, explică van Arsdale. „Segmentul D, în care operează Tesla, nu este pur și simplu cel mai important pe această piață.”
Septembrie, lună decisivă pentru Tesla
Matthias Schmidt, analist al industriei vehiculelor electrice din Germania, subliniază că lunile iulie și august sunt, în mod tradițional, mai slabe din punct de vedere al vânzărilor, datorită perioadei de vacanțe. Prin urmare, luna septembrie va fi crucială pentru a evalua performanța reală a Tesla în Europa.
„Nu trebuie să tragem concluzii pripite doar pe baza cifrelor din vară”, avertizează Schmidt. „Dacă vânzările din septembrie nu arată o îmbunătățire semnificativă față de concurenți, acesta ar fi un semnal clar că Tesla se confruntă cu probleme mai profunde pe piața europeană, care pot fi rezolvate doar prin introducerea unor produse noi.”
De asemenea, septembrie este una dintre cele mai puternice luni de vânzări în Marea Britanie, datorită schimbării semestriale a plăcuțelor de înmatriculare, echivalentul desemnării unui nou an model în Statele Unite.
Impactul imaginii publice și al concurenței
Elon Musk a generat controverse recente prin comentarii considerate incendiare și dezbinătoare, care au stârnit indignare în Marea Britanie. Aceste acțiuni pot afecta percepția publică și, implicit, vânzările companiei. În luna august, vânzările Tesla în Marea Britanie au scăzut cu un sfert, într-un context în care piața vehiculelor electrice din țară a înregistrat creșteri semnificative, reprezentând aproximativ un sfert din totalul vehiculelor noi vândute.
Concurența își reconsideră strategiile
În timp ce Tesla se confruntă cu aceste provocări, unii dintre concurenții săi europeni își reevaluează planurile de investiții în vehicule electrice. Grupul Volkswagen, care a avut ambiții de a depăși Tesla pe piața globală a vehiculelor electrice, și-a manifestat recent rezervele față de ritmul transformării către electrificare, după ce unele modele nu au atins așteptările de vânzări. CEO-ul Oliver Blume a declarat pentru Handelsblatt că transformarea avansează mai lent decât au prezis mulți experți.
De asemenea, Volvo a renunțat la obiectivul de a vinde exclusiv vehicule electrice începând cu 2030, ceea ce ar putea reduce presiunea concurențială asupra Tesla din partea producătorilor tradiționali europeni.
Provocarea producătorilor chinezi
Chiar dacă producătorii chinezi sunt considerați o amenințare pe termen lung pentru Tesla în Europa, aceștia întâmpină dificultăți în a câștiga cote de piață semnificative. În Germania, singurul vehicul electric fabricat în China care a înregistrat vânzări notabile este MG4 hatchback, cu peste 10.000 de unități vândute până în august. Mărcile chinezești autohtone, fără recunoaștere a brandului și fără rețele de dealeri bine stabilite, precum BYD Seal, au performanțe modeste.
Perspective și strategii viitoare
Analiștii consideră că Tesla are oportunitatea de a recâștiga teren prin diversificarea portofoliului și oferirea de modele mai mici, la prețuri mai accesibile. Procesul de reducere a costurilor prin înlocuirea sau eliminarea unor caracteristici și materiale scumpe, cunoscut sub numele de „decontenting”, ar putea fi o strategie eficientă. Tesla a experimentat deja această abordare pe piața mexicană, unde a utilizat materiale mai ieftine pentru scaune.
Cu toate acestea, scepticismul persistă în privința faptului că tehnologia Full Self-Driving a Tesla ar putea atrage noi cumpărători în Europa, chiar dacă ar fi aprobată pentru utilizare în anul următor. „Cred că mai au multe de făcut pentru ca sistemul să funcționeze în Europa”, concluzionează van Arsdale.
În concluzie, Tesla se confruntă cu o serie de provocări pe piața europeană, de la scăderea vânzărilor și concurența intensă, până la necesitatea de a-și diversifica portofoliul de produse. Lunile următoare vor fi decisive pentru companie, iar introducerea unor modele noi și adaptarea la specificul pieței europene par a fi esențiale pentru menținerea poziției sale în sectorul vehiculelor electrice.