Părintele Octavian Moșin aduce în atenție o realitate semnificativă în cadrul Bisericii Ortodoxe – Taina Cununiei, a șaptea dintre cele 7 Sfinte Taine, care a evoluat de-a lungul timpului în privința reglementărilor și semnificației sale. Inițial percepută ca o simplă binecuvântare, acum se desfășoară sub o formă liturgică mai elaborată.
Alegerile Cruciale ale Nașilor de Cununie: Părintele Octavian Moșin oferă Îndrumări pentru Evitarea Crizei Spirituale în Viața de Familie
De-a lungul istoriei, tradițiile legate de Cununie au variat în Bisericile locale, unele adoptând obiceiul nașilor, iar altele având doar martori. Părintele Octavian Moșin subliniază importanța nașilor în susținerea noii familii, aceștia devenind părinți spirituali și ghidând tinerii în viața de familie.
Citește și: De la Brutalul Luptător la Blândul Părinte: Miracolul Pocăinței în Viața lui Luca Kourtanitze
Cu toate acestea, se pune întrebarea esențială: ce reguli ar trebui să urmeze nașii atunci când decid să cunune un cuplu? Părintele Octavian oferă un îndrumar, subliniind că această alegere nu ar trebui să fie formală sau dictată de interese personale. Mai degrabă, ea ar trebui să izvorască din inimă și să implice o asumare responsabilă a rolului de nași.
Pentru a alege corect nașii, Părintele Octavian Moșin insistă asupra virtuților acestora: credință, nădejde, dragoste, smerenie, cumpătare etc. Nașii ar trebui să fie modele de conduită și să ofere îndrumare sinceră. Totodată, autorul atrage atenția asupra confuziei dintre rolul nașilor de cununie și nașii de botez, subliniind că fiecare responsabilitate implică angajamente distincte.
Într-un final, Părintele Octavian Moșin semnalează o criză în practicile religioase contemporane, în care ceremoniile devin tot mai formale și lipsite de autenticitate. Apelul său este către o trecere de la formalism la trăire sinceră și curată a sentimentelor, pentru ca nașii de botez și cununie să devină autentici însoțitori pe calea creștină a celor pe care îi călăuzesc.
Iată ce spune Părintele Octavian Moșin
Din cele 7 Sfinte Taine ale Bisericii Ortodoxe, cea a Cununiei sau Nunţii este reglementată mai târziu. Iniţial, era privită doar ca o simplă binecuvântare, apoi întâlnim şi o scurtă slujbă a acestei binecuvântări. Nu în toate Bisericile locale se practică tradiţia de a avea naşi, în unele participă doar doi martori. Nevoia de a avea naşi este ca ei să adeverească Taina săvârşită şi îşi iau angajamentul de a susţine bunul, sănătosul şi creştinescul mers al nou-înfiinţatei familii. Ei devin părinţi spirituali, ghidându-i pe tineri în viaţa de familie. Deşi cei care se căsătoresc sunt maturi şi iau decizii singuri, naşii nu doar supraveghează şi îndrumă, dar se roagă şi susţin tânăra familie.
Ce reguli trebuie să urmeze naşii atunci când decid să cunune un cuplu?
Să nu o facă pur formal sau din alte interese, să fie o decizie izvorâtă din adâncul rădăcinii inimii şi să-şi asume responsabilităţile unor naşi. Năşia nu este un act de văzul lumii, ci este o înrudire duhovnicească plină de dăruire şi de responsabilitate. Totodată, naşii ar trebui să fie precauţi atunci când sunt solicitaţi de a-i cununa pe doi tineri, cercetându-le viaţa, valorile, scopurile vieţii etc. Uneori naşii sunt mai responsabili decât finii, iar aceştia din urmă nu îi iau în serios, decât drept decor la ceremonie.
Cum ar trebui să alegem corect naşii?
După virtutea lor, să fie cu credinţă, nădejde, dragoste, smerenie, cumpătare etc. Să fie apţi de a-i îndruma, să le fie un bun exemplu finilor, să fie înduhovniciţi şi înţelepţiţi. Tot important este să nu fie egoişti, dar plini de dragoste jertfelnică.
Mulţi confundă rolul naşilor de cununie cu cea a naşilor de botez. Sau, mulţi fini îi exploatează oarecum pe naşii lor de cununie când ei îşi botează pruncii. Unde este limita?
Nu este obligatoriu ca naşii de cununie să fie şi naşii de botez ai copiilor. Fiecare copil îşi poate avea naşii săi, cei care sunt în stare să-şi asume astfel de responsabilităţi. Şi în cazul încreştinării sunt abuzuri şi devieri, pe care Biserica nu le încurajează, încât unii nu botează copiii până nu revine naşa de peste hotare, apoi nu botează că nu sunt pe loc toţi cumătrii, iar aceştia uneori sunt exagerat de mulţi. Adevăratul naş este cel care ţine pruncul în braţe, deci participă cu trup şi suflet, şi îşi asumă acest jug, deloc uşor, de a contribui la creşterea duhovnicească a pruncului.
Într-un cuvânt, suntem în mare CRIZĂ! Oamenii de astăzi oficiază ceremonii religioase pur formal, în fală sau mânaţi de alte interese.
Să trecem de la formalism la trăire sinceră şi curată a sentimentelor noastre, care ar face ca naşii de botez şi de cununie să fie autentici şi să contribuie la creşterea şi dezvoltarea unor personalităţi înduhovnicite.
Răspunsuri oferite de pr. Octavian Moşin
Revista Mireasa şi Mirele
Articol relatat de portalul octavianmosin.info
Citește și: Pr. Ioan Danci, emoționat până la lacrimi de scrisoarea unui copil de 8 ani