Uniunea Europeană dezbate în această perioadă o inițiativă sensibilă și profund controversată, ce vizează introducerea unei interdicții de circulație pe timp de noapte pentru șoferii care dețin permisul de conducere de mai puțin de trei ani. Această restricție, ce ar urma să fie aplicată între orele 00:00 și 06:00, se dorește a fi o măsură preventivă pentru reducerea numărului de accidente rutiere produse în intervalul nocturn, când șoferii neexperimentați sunt adesea responsabili de incidente grave. Propunerea a venit pe fondul creșterii alarmante a accidentelor mortale pe drumurile europene, așa cum a subliniat recent publicația de specialitate Motor Zoom.
Creșterea alarmantă a accidentelor în Europa
Datele furnizate de Eurostat pentru anul 2022 relevă o creștere de 4% a deceselor cauzate de accidente rutiere, comparativ cu anul anterior, ceea ce a amplificat nevoia de măsuri mai stricte. În mod special, România se confruntă cu una dintre cele mai ridicate rate ale mortalității rutiere din Europa, înregistrând 86 de decese la un milion de locuitori, de două ori mai mult decât media Uniunii Europene, care este de 46 de decese. La polul opus, Suedia rămâne liderul siguranței rutiere, cu doar 22 de decese raportate la aceeași populație. Această statistică subliniază divergențele mari între statele membre, ceea ce face adoptarea unor măsuri unificate o provocare semnificativă.
Protejarea șoferilor începători și a participanților vulnerabili la trafic
Propunerea aflată în discuție se concentrează pe șoferii începători, o categorie identificată drept vulnerabilă, datorită implicării frecvente a acestora în accidente grave pe timp de noapte. Această măsură face parte dintr-un plan mai amplu al Uniunii Europene pentru îmbunătățirea siguranței rutiere, care include și alte inițiative precum limitarea alcoolului în sânge pentru șoferi și integrarea tehnologiilor de siguranță avansate, cum ar fi sistemele eCall. Aceste sisteme alertează automat serviciile de urgență în cazul unui accident, fiind deja implementate cu succes în mai multe state membre.
Un viitor mai sigur pe drumurile europene
Discuțiile privind restricția nocturnă sunt departe de a fi finalizate, iar fiecare stat membru va juca un rol esențial în adoptarea acestei măsuri. Totuși, se așteaptă ca impactul acestei propuneri să fie semnificativ asupra siguranței rutiere, în special în ceea ce privește protejarea pietonilor, bicicliștilor și altor participanți vulnerabili la trafic. Această inițiativă se aliniază cu obiectivele strategiei „Viziunea Zero”, care își propune să elimine complet decesele cauzate de accidentele rutiere până în anul 2050.
Citește și: VIDEO: Zeci de TESLA NOI descoperite abandonate pe un câmp deschis din Florida, SUA
Pe măsură ce dezbaterea continuă, Uniunea Europeană explorează nu doar această restricție, ci și alte soluții inovatoare care ar putea transforma radical modul în care siguranța rutieră este gestionată în deceniile următoare.