Recent, preotul Daniil Iacșa, slujitor al Bisericii Sfântul Ștefan – Cuibul cu Barză din București și realizator la Trinitas TV, a reacționat la criticile formulate de Institutul Național pentru Studierea Holocaustului din România „Elie Wiesel” referitoare la propunerea de canonizare a preotului Ilie Lăcătușu. Într-o postare pe Facebook, Iacșa a prezentat o perspectivă creștină asupra sfințeniei și canonizării, subliniind importanța vieții de credință și pocăință în evaluarea unui sfânt.
Preotul Daniil Iacșa apără canonizarea preotului Ilie Lăcătușu în fața criticilor Institutului „Elie Wiesel”
Preotul Daniil Iacșa a subliniat că, în tradiția creștină, viața unui sfânt este privită din două perspective distincte: viața de dinainte și cea de după convertire, pocăință, asceză sau martiriu. Iacșa a oferit exemple notabile precum Maria Magdalena, Sfântul Pavel, Augustin și Maria Egipteanca pentru a ilustra faptul că sfințenia nu se bazează pe trecutul păcătos, ci pe transformarea și dedicarea în urmarea credinței.
„În creștinism, trecutul unui sfânt se împarte în cel de dinainte de convertire, pocăință, asceză sau martiriu și cel de după. Trecutul păcătos și urmarea. De la Maria Magdalena, Pavel, Augustin, Maria Egipteanca și restul, până azi. Nu în virtutea trecutului păcătos sunt sfinți, ci a urmării. Că există tot felul de extreme din partea a tot felul de indivizi, curente, interese, frustrări și crude neputințe dinăuntrul și din afara Bisericii, asta n-a avut niciodată nici o relevanță pentru aghiografie, sinaxar, evlavie populară și canonizare. Slava lui Hristos din oameni și râurile de apă vie din pântecele sfinților (Ioan VII, 38) n-au avut niciodată nevoie de apologeți sau avocați.”, a scris părintele Daniil Iacșa.
Această poziție a fost exprimată în contextul criticilor venite din partea Institutului „Elie Wiesel”, care a ridicat preocupări legate de trecutul controversat al unor figuri religioase propuse pentru canonizare.
Preotul Ilie Lăcătușu este cunoscut pentru suferințele îndurate în timpul detenției comuniste, fiind considerat un martir de către susținătorii săi. Descoperirea trupului său neputrezit a fost văzută ca un semn de sfințenie, ceea ce a determinat Patriarhia Română să demareze procesul de canonizare.
Preotul Daniil Iacșa a evidențiat că opiniile și criticile externe, fie ele din partea unor indivizi sau instituții, nu ar trebui să influențeze procesul de canonizare, care se bazează pe tradiția și criteriile interne ale Bisericii. El a punctat că sfințenia este o realitate spirituală care transcende controversele și interpretările istorice, subliniind că „Slava lui Hristos din oameni și râurile de apă vie din pântecele sfinților n-au avut niciodată nevoie de apologeți sau avocați”.
Citește și: ÎPS Teodosie: „Am primit suferinţă pentru că am păcătuit. Acum, să primim boala ca o jertfă şi să ne rugăm”
Astfel, părintele Iacșa a reafirmat importanța unei perspective creștine asupra sfințeniei, invitând la o înțelegere profundă și respectuoasă a procesului de canonizare, dincolo de disputele și criticile externe.