Mașinile electrice, deși considerate viitorul mobilității sustenabile, nu sunt lipsite de probleme atunci când vine vorba de temperaturi extreme. Un aspect esențial ce trebuie luat în considerare este influența majoră pe care condițiile meteorologice o au asupra autonomiei acestor vehicule. În mod special, temperaturile ridicate pot afecta semnificativ performanța bateriilor.
Temperatura ideală pentru performanță optimă
Bateriile mașinilor electrice funcționează cel mai eficient și oferă cea mai mare autonomie atunci când temperatura exterioară se situează între 20 și 25 de grade Celsius. Într-un interval mai larg, de aproximativ 15 până la 27 de grade Celsius, pierderile de autonomie sunt limitate, conform datelor furnizate de Recurrent Auto.
Citește și: Lovitură dură pentru mașinile electrice Tesla: Veniturile nete au scăzut cu 45% în al doilea trimestru
Totuși, autovehiculele electrice sunt mult mai sensibile la temperaturi extreme decât cele cu combustie internă, pe benzină sau motorină. Pe lângă problemele legate de componentele electronice, care nu suportă bine condițiile meteorologice dificile, durata de viață a bateriei este adesea redusă, în special în timpul călătoriilor lungi.
Studiul recurent auto și concluziile sale
Majoritatea șoferilor de mașini electrice sunt conștienți că frigul poate reduce durata de viață a bateriei cu circa 30%. Un studiu recent realizat de Recurrent Auto, care a analizat datele de la bateriile a 7.500 de mașini electrice în contextul temperaturilor extreme din această vară, arată că și canicula are un impact negativ similar.
Scăderea autonomiei în funcție de temperatura exterioară
Conform studiului, scăderea autonomiei în funcție de temperatura exterioară este următoarea:
- 27 °C – Scădere a autonomiei de 2,8%
- 29 °C – Scădere a autonomiei de 3,5%
- 32 °C – Scădere a autonomiei de 5%
- 35 °C – Scădere a autonomiei de 15%
- 38 °C – Scădere a autonomiei de 31%
Pe măsură ce diferența dintre temperatura ambientală și cea optimă de funcționare crește, autonomia mașinilor electrice scade semnificativ. La 32°C și peste, vehiculele electrice pierd, în medie, 5% din autonomie, iar această cifră crește la o medie de 15% la 35°C și peste, temperaturi frecvente pe timpul verii în România.
Utilizarea aerului condiționat pentru a menține un habitaclu confortabil nu este străină de aceste rezultate. Consumul de energie pentru climatizare variază în funcție de model, dar sistemul de management al temperaturii bateriei joacă un rol crucial, mai ales la viteze mari sau pe drumurile de munte.
Strategii pentru limitarea efectelor caniculei
Pentru a limita efectul negativ al temperaturilor ridicate asupra autonomiei, șoferii de mașini electrice au câteva opțiuni. O măsură extremă, dar eficientă, este oprirea aerului condiționat, ceea ce poate aduce o economie semnificativă de energie. Studiul Recurrent Auto estimează consumul mediu al sistemelor de aer condiționat între 3 și 5 kWh pentru răcirea habitaclului.
Dacă utilizarea aerului condiționat este necesară, este important ca temperatura setată în interiorul mașinii să fie cât mai apropiată de cea exterioară. Consumul climatizării scade la circa 1 kWh pentru menținerea unei temperaturi interioare odată ce a fost atinsă temperatura dorită.
Cele mai bune rezultate pot fi obținute dacă sistemul de aer condiționat este setat la o temperatură cu cel mult 5°C mai mică decât cea exterioară, reducând astfel impactul asupra autonomiei vehiculului.