O sculptură provocatoare a fost expusă recent la Toulouse, Franța, declanșând reacții puternice și dezbateri aprinse. Lucrarea artistului James Colomina, intitulată „Silentium”, adresează acuzațiile recente de abuz sexual împotriva abatelui Abbé Pierre, figura centrală a organizației Emmaüs, decedat în 2007. Această sculptură, expusă într-un spațiu desacralizat – fosta biserică Gesù – reprezintă abuzurile din Biserica Catolică într-o manieră simbolică și explicită, prezentându-l pe Abbé Pierre întins pe un cărucior mortuar și acoperit de un cearșaf care lasă la vedere un detaliu considerat șocant de privitori – penisul în erecție.
Silentium” stârnește indignare la Toulouse: Sculptura controversată denunță abuzurile sexuale ale abatelui Abbé Pierre
Potrivit Adevărul, lucrarea și-a propus să abordeze o temă tabu, fiind concepută pentru a scoate în evidență abuzurile din cadrul Bisericii Catolice, dar și tăcerea care le-a însoțit de-a lungul timpului. „Silentium” este descrisă de autor ca o „critică la adresa tăcerii din jurul abuzurilor sexuale comise în cadrul Bisericii”, iar poziționarea sa în biserica Gesù, desacralizată și transformată într-o sală de concerte de către municipalitatea Toulouse, a fost privită de mulți ca un gest provocator.
Faldurile cearșafului alb care acoperă trupul abatelui pe căruciorul mortuar au fost concepute astfel încât să accentueze ideea de abuz și să „atragă atenția asupra ororilor comise în Biserica Catolică, subliniind abuzurile foarte reale de care au fost acuzați Abbé Pierre și alte personalități religioase”, potrivit autorului. Înfățișarea preotului în această postură a fost percepută ca o imagine jignitoare de o parte a publicului, stârnind reacții vehemente pe rețelele de socializare. Mulți au etichetat lucrarea drept „șocantă” și au considerat-o „ofensatoare” în raport cu memoria unei personalități religioase. „S-a depășit limita” și „șocant” sunt câteva dintre reacțiile critice exprimate, iar locația aleasă a fost văzută de unii ca fiind „mai mult decât îngrijorătoare”, date fiind acuzațiile recente împotriva lui Abbé Pierre.
James Colomina a explicat că a ales să expună sculptura în fosta biserică Gesù pentru a evita orice ofensă directă adusă bisericilor tradiționale, spunând: „De obicei mă instalez fără autorizație. Dar nu am vrut să jignesc catolicii expunându-mi lucrările într-o biserică tradițională. Așa că am apelat la această clădire neogotică din secolul al XIX-lea”. El a adăugat că scopul său a fost de a „oferi un spațiu de dialog tăcut, intim, dar puternic, invitând fiecare vizitator să exploreze teme legate de memorie, justiție și umanitate”, însă aceste declarații nu au atenuat criticile stârnite de lucrare.
Expoziția a fost una limitată, durând doar două zile, pe 1 și 2 noiembrie, însă prezența acestei lucrări a atras atenția și a accentuat discuțiile referitoare la tăcerea și abuzurile sexuale din interiorul Bisericii Catolice. „Silentium” a fost percepută ca o lucrare controversată, mai ales în contextul scandalului recent privind abuzurile lui Abbé Pierre.
Acuzațiile împotriva lui Abbé Pierre, cunoscut pentru activitatea sa caritabilă, au ieșit la suprafață în urma unui raport publicat de organizațiile Emmaüs și Abbé Pierre, confirmând că mai multe femei l-au acuzat de hărțuire și agresiuni sexuale între sfârșitul anilor 1970 și 2005. Aceste mărturii au determinat și o reacție din partea Conferinței Episcopale din Franța, care a arătat solidaritate cu victimele, exprimându-și regretul: „a exprimat compasiune pentru victime și rușine că astfel de fapte au fost comise de un preot”.
Prezentarea explicită și amplasarea sculpturii într-un spațiu religios desacralizat subliniază tema tăcerii instituționale, o tăcere care a permis perpetuarea abuzurilor. Departe de a găsi unanimitate în opiniile publicului, această expoziție a accentuat controversele și a atras un val de critici, fiind percepută de mulți ca o abordare lipsită de respect față de persoanele credincioase și față de memoria unei figuri religioase.
GALERIE FOTO
Foto: Instagram