La Dresda, Germania, un robot dirijor cu trei brațe, denumit MAiRA Pro S, și-a făcut debutul, fiind utilizat în cadrul unui concert aniversar organizat de ansamblul Sinfoniker. Acest robot, capabil să mențină un ritm precis, a condus o parte din programul serii, demonstrând capacitățile sale tehnice, fără a avea însă elemente de expresivitate umană, cum ar fi carisma sau pasiunea. Rolul MAiRA a fost de a dirija o compoziție creată special pentru acest moment, iar evenimentul a fost structurat astfel încât publicul să poată observa în mod direct modul în care tehnologia poate fi aplicată în domeniul muzical.
Robotul dirijor MAiRA Pro S și-a făcut debutul la Dresda, conducând o parte din concertul aniversar al ansamblului Sinfoniker
Robotul a dirijat „Capodopera semiconductorului”, o piesă compusă de Andreas Gundlach, cu scopul de a evidenția funcționalitatea sa în cadrul unei orchestre. Într-o declarație acordată presei, Gundlach a precizat că piesa a fost concepută astfel încât MAiRA să poată oferi o interpretare uniformă. Compozitorul a subliniat aspectele tehnice ale robotului, fără a sugera în vreun fel că acesta ar aduce un plus de valoare din punct de vedere artistic.
Markus Rindt, directorul artistic al ansamblului Sinfoniker, a explicat că utilizarea robotului nu este menită să înlocuiască dirijorii umani, ci mai degrabă să permită interpretarea unor lucrări care necesită o precizie mecanică. Rindt a participat direct la pregătirea robotului, repetând mișcările de dirijat pentru ca MAiRA să le poată reproduce exact, evidențiind astfel implicarea tehnologică în organizarea concertului, potrivit The Guardian.
Dezvoltarea lui MAiRA a necesitat doi ani de muncă, implicând colaborarea dintre ingineri și muzicieni de la Universitatea Tehnică din Dresda. Robotul a fost programat pentru a respecta anumite mișcări de dirijare, în funcție de necesitățile muzicale specifice. Concertul a fost structurat în două părți distincte: prima a fost dirijată de un om, iar a doua de robot, oferind astfel publicului posibilitatea de a observa diferențele între interpretarea umană și cea mecanică.
MAiRA nu este primul robot utilizat în rolul de dirijor. În ultimele decenii, orchestre din locații precum Detroit, Pisa și Seul au realizat experimente similare, sugerând un interes continuu pentru modul în care tehnologia poate fi integrată în performanțele muzicale, fără a modifica esența procesului artistic.