Într-un context plin de tensiuni, Arhiepiscopia Tomisului a venit cu detalii suplimentare și o poziție fermă în urma afirmațiilor Înaltpreasfințitului Părinte Teodosie, Arhiepiscopul Tomisului, despre interzicerea consumului de agheasmă pentru fumători. Referindu-se la studii medicale extinse și la datele îngrijorătoare furnizate de Organizația Mondială a Sănătății, Arhiepiscopia reafirmă angajamentul Înaltpreasfințitului Teodosie împotriva fumatului. Este evidențiat faptul că fumatul, responsabil pentru moartea a milioane de oameni, îi îndepărtează pe fumători de comuniunea cu Dumnezeu. Înaltpreasfințitul Teodosie declară: „De aici deducem un procent de mortalitate cauzată direct sau indirect de fumat de 1:964 de persoane, la nivel mondial”.
Poziția Arhiepiscopiei Tomisului și Reacția Critică la Adresa Purtătorului de Cuvânt al Patriarhiei Române
Arhiepiscopia subliniază că, în tradiția ortodoxă, este clar că „atât sinucigașul, cât și persoana cauzatoare (cu voie sau fără de voie) a morții cuiva se îndepărtează de comuniunea cu Dumnezeu (comuniune exprimată vizibil în Ortodoxie, prin Taina Sfintei Împărtășanii, apoi prin consumul aghesmei și a anaforei)”. În această lumină, fumătorii, prin acțiunile lor, se autoexclud din comuniunea spirituală: „Prin urmare, fumătorul, care în mod voluntar își ucide lent organismul și în mod involuntar participă la uciderea semenului său prin exalarea fumului, se plasează pe el însuși înafara comuniunii cu Dumnezeu (care are loc în și prin Biserică)”.
Citește și: Întoarcerea Iordanului: Minunea care are loc de Botezul Domnului – Boboteaza / VIDEO
Totodată, Arhiepiscopia Tomisului critică dur poziția exprimată de Vasile Bănescu, purtător de cuvânt al Patriarhiei Române, față de această problemă. Critica se axează pe utilizarea de către Bănescu a unei retorici considerate nepotrivite, descriindu-i atitudinea ca fiind „o săritură donquijotescă, plină de zel iacobin (ilar și defazat istoric), la gâtul unui ierarh al Bisericii care își îndeplinește – cu inevitabilele limite personale, însă cu onestitate – datoria păstorească, pe linia trasată de Sfânta Scriptură, de Sfinții Părinți și de colecția canonică a Bisericii și care nu trimite pe nimeni în iad pentru că fumează, nici nu exclude din biserică „femeia cu fiziologie normală” (așa cum apare în „comunicatul” talentatului domn Bănescu), ci doar reamintește societății grăbite în care ne ducem viețile că Biserica are rânduieli care nu se pot schimba după capriciile modei”.
Arhiepiscopia Tomisului își exprimă deschiderea față de cei care caută îndreptarea, subliniind că „există îngăduință duhovnicească (pogorământ) față de orice persoană care dorește îndreptarea și își manifestă fidelitatea față de angajmentul de a proteja viața proprie și a semenului”. Acesta este un mesaj de toleranță și acceptare în contrast cu tonul critic adresat lui Bănescu.
Citește și: Rugăciune puternică către Sfântul Ioan Botezătorul, realizată de PS Macarie
În concluzie, Arhiepiscopia Tomisului reiterează angajamentul său față de valorile tradiționale și spirituale, insistând pe faptul că nu urmărește pedepsirea sau excluderea celor care nu respectă aceste învățături, ci doar reamintește importanța menținerii unui cadru moral și spiritual stabil într-o societate în schimbare.