Un studiu recent realizat de J.D. Power a relevat că mașinile electrice întâmpină de trei ori mai multe probleme în primele luni de utilizare comparativ cu mașinile cu motoare convenționale. Acest studiu, citat de CarBuzz, arată că, în medie, vehiculele electrice înregistrează 266 de probleme la 100 de mașini, în timp ce mașinile convenționale raportează doar 180 de probleme la 100 de vehicule, relatează wall-street.ro.
Contextul studiului
J.D. Power, o companie americană renumită pentru strângerea și analiza datelor din industria auto, publică anual un „Initial Quality Study” care evaluează numărul de probleme raportate de consumatori în primele 90 de zile de la achiziția unei mașini noi. Metodologia utilizată se bazează pe raportarea problemelor la 100 de vehicule, ceea ce înseamnă că un scor mai mic indică o fiabilitate mai mare în primele trei luni de utilizare.
Evoluția mașinilor electrice și percepțiile despre fiabilitate
În ultimii 15 ani, mașinile electrice au cunoscut o evoluție semnificativă, devenind o alternativă populară la vehiculele cu motoare cu combustie internă. Mulți producători sunt acum pregătiți să renunțe complet la propulsia clasică, promițând o mentenanță mai simplă și un număr redus de piese în mișcare. Această percepție larg răspândită sugerează că vehiculele electrice ar trebui să fie mai fiabile datorită complexității mecanice reduse.
Rezultatele studiului
Cu toate acestea, rezultatele din acest an contrazic aceste așteptări. „Posesorii de vehicule electrice și hibrizi plug-in se confruntă cu probleme suficient de serioase încât să fie nevoiți să viziteze service-ul de trei ori mai des decât șoferii de mașini pe benzină,” a declarat Frank Hanley, Senior Director la J.D. Power. Aceste probleme afectează inclusiv valoarea de revânzare a vehiculelor electrice, care scade rapid pe piața de vehicule rulate.
Calitatea și diferențele între producători
Studiul a evidențiat că nu există o îmbunătățire a calității vehiculelor electrice față de anul precedent. Diferențele de calitate dintre producători precum Tesla și branduri consacrate ca Volkswagen și BMW s-au micșorat, toate înregistrând 266 de probleme la 100 de vehicule. Aceasta marchează o deteriorare a performanței Tesla, care anterior avea un scor mai bun. Experții J.D. Power subliniază că „cei care au cumpărat o Tesla nu s-au bucurat să vadă” că lipsa manetelor pentru semnalizare și ștergătoare a contribuit la creșterea numărului de probleme raportate.
Mărcile cu cele mai fiabile mașini
În ceea ce privește mărcile cu cele mai fiabile mașini, RAM, un constructor american de camionete, a obținut cele mai bune rezultate în categoria mărcilor obișnuite, cu 149 de probleme la 100 de vehicule. Chevrolet (160 probleme / 100 mașini) și Hyundai (162 probleme / 100 mașini) au urmat îndeaproape. Hyundai și RAM domină clasamentul de fiabilitate în segmentele de camionete, iar Chevrolet se află pe prima poziție în alte patru clase.
În categoria premium, Porsche a obținut primul loc cu 172 de probleme la 100 de vehicule, urmat de Lexus (174 probleme / 100 mașini) și Genesis (184 probleme / 100 mașini). Media în industria auto americană este de 184 de probleme la 100 de vehicule, iar mașinile „de buget” au avut o rată a fiabilității inițiale peste medie (181 probleme / 100 mașini). În cazul mașinilor scumpe, care au mult mai multă tehnologie și electronică la bord, media a fost mai mare: 232 de probleme la 100 de vehicule.
Problemele frecvent întâlnite
Problemele raportate de consumatori sunt diverse, variind de la defecțiuni minore la defecțiuni majore. Printre cele mai comune plângeri se numără zgomotele neplăcute de avertizare, problemele de conectivitate cu sistemul de infotainment (Apple CarPlay și Android Auto) și mirosurile neplăcute din interiorul vehiculului. Aceste probleme sunt considerate de șoferi ca fiind „probleme” dacă se declanșează atunci când nu ar fi nevoie, din cauza unor defecțiuni sau lipsei de acuratețe a sistemelor active de siguranță.
Mirosurile neplăcute sunt o problemă tot mai frecvent raportată, iar numai mărcile Hyundai și Kia nu au înregistrat o creștere a acestui aspect. Problema de conectivitate cu sistemul de infotainment este de asemenea foarte întâlnită, fiind un motiv frecvent de nemulțumire în rândul șoferilor.
Citește și: Românii cu aceste boli nu mai pot avea permis de conducere. Li se va anula pe loc. S-a dat o nouă lege!
Acest studiu oferă o perspectivă importantă asupra provocărilor cu care se confruntă industria auto, în special în ceea ce privește vehiculele electrice. Deși acestea oferă numeroase avantaje tehnologice, fiabilitatea rămâne un aspect critic care necesită îmbunătățiri continue pentru a atinge nivelul de performanță al mașinilor convenționale.