Industria auto din Germania trece printr-o perioadă critică, iar Volkswagen se află în centrul unei dispute aprinse între sindicatul IG Metall și conducerea companiei. Protestele și grevele de avertisment anunțate de sindicat sunt pe punctul de a bloca producția în fabricile VW. Opririle ar putea începe încă de luni, iar nemulțumirea angajaților continuă să crească, alimentată de lipsa unui acord în negocierile colective.
„Mâna noastră întinsă a fost respinsă”
Potrivit Realitatea PLUS, aproximativ 300 de angajați Volkswagen din Wolfsburg au declarat încheierea perioadei de grație, marcând o escaladare a conflictului. „Am arătat dorința de a face compromisuri la masa negocierilor, dar mâna noastră întinsă a fost respinsă”, a declarat Thorsten Groger, negociatorul IG Metall. „Acum urmează greve de avertisment, pe care compania nu le poate trece cu vederea. În toate fabricile, producția va fi oprită temporar în viitorul apropiat”, a mai adăugat acesta.
Șefa consiliului de întreprindere, Daniela Cavallo, a confirmat că nemulțumirea angajaților este în creștere și a subliniat susținerea largă pentru acțiunile sindicale. „Nemulțumirea în rândul forței de muncă este mare”, a declarat aceasta, explicând că primele greve de avertisment ar putea începe încă de duminică, deși cel mai probabil acestea vor fi declanșate luni.
Negocieri fără rezultat și poziții divergente
A treia rundă de negocieri colective, încheiată fără succes joia trecută, a accentuat tensiunile. Sindicatul IG Metall și consiliul de întreprindere solicită creșteri salariale semnificative, care să fie utilizate pentru finanțarea unui fond destinat reducerii timpului de lucru în fabricile afectate de supracapacitate. De asemenea, cer garanții clare privind păstrarea locurilor de muncă și evitarea închiderii fabricilor.
Conducerea Volkswagen respinge aceste cerințe, justificând poziția sa prin situația economică dificilă a companiei. Directorul financiar al VW, Arno Antlitz, a explicat criza astfel: „Pe piața europeană sunt vândute în prezent cu două milioane de vehicule mai puțin decât înainte de pandemia Corona.” Reducerea producției cu 500.000 de mașini anual este văzută ca o necesitate, iar planurile includ tăieri salariale de 10% pentru cei aproximativ 120.000 de angajați din Wolfsburg, Braunschweig, Hanovra, Salzgitter, Emden și Kassel. În plus, Antlitz nu a exclus închiderea unor fabrici.
Viitorul incert al fabricilor Volkswagen din Germania
Pe fondul supracapacității masive de producție și al scăderii cererii pe piața auto europeană, Volkswagen se află într-o situație delicată. Sindicatele susțin că fondul propus pentru reducerea timpului de lucru ar putea reprezenta o soluție pentru salvarea locurilor de muncă, dar conducerea companiei rămâne fermă pe poziții.
Negocierile urmează să fie reluate pe 9 decembrie, însă până atunci grevele și protestele anunțate de IG Metall riscă să perturbe serios activitatea companiei și să creeze tensiuni suplimentare în industria auto germană.