O tragedie petrecută în județul Mehedinți scoate la iveală deficiențe grave în sistemul de intervenție în situații de urgență, în ciuda faptului că vorbim despre un județ riveran Dunării. Un șofer bulgar și-a pierdut viața după ce autoutilitara pe care o conducea a plonjat în fluviu în zona viaductului Bahna, iar modul în care au acționat echipele de salvare ridică numeroase semne de întrebare. Timp de aproape două ore, nimeni nu a coborât sub apă pentru a căuta victima, dintr-un motiv incredibil: Mehedințiul nu are niciun scafandru operațional, fiind nevoie de intervenția echipajelor specializate dintr-un județ învecinat, aduse cu elicopterul.
Momentul impactului a fost surprins de o cameră de supraveghere, la ora 15:44. Pe înregistrare se observă cum șoferul în vârstă de 52 de ani intră într-o depășire pe linie continuă, iar în același timp un alt conducător auto face stânga. Duba încearcă să evite coliziunea, pierde controlul și se prăbușește în Dunăre. Confuzia privind tipul de vehicul – unii martori vorbind despre un microbuz – a determinat autoritățile să declanșeze imediat Planul Roșu de intervenție.
Primul echipaj de salvare a ajuns la fața locului la ora 16:00, iar pompierii au apelat inițial la o barcă pusă la dispoziție de pescari. Mai târziu, au sosit și patru ambarcațiuni ale ISU, însă căutările s-au făcut doar la suprafață, deoarece scafandrii lipsesc complet din județ. Situația a fost confirmată de Raed Arafat, șeful Departamentului pentru Situații de Urgență, care a explicat că, potrivit regulamentului actual, „doi scafandri trebuie să fie la suprafață și doi în apă”.
„Şi mai avem o situaţie: înainte trebuia să fie unul afară, doi să se scufunde. Acum, după regulamentul nou, sunt doi afară şi doi înăuntru”, a declarat Raed Arafat.
„Un scafandru în apă, un scafandru de securitate la suprafaţă, şeful de scufundare, care este tot la suprafaţă şi o asistenţă medicală”, a completat Petru Fleşer, Șeful Laboratorului de Formare Scafandri.
„Timpul de pregătire a scafandrului şi riscarea vieţii scafandrului trebuie puse în balanţă cu rezultatul de la faţa locului”, a subliniat Fănel Rădulescu, comandantul Centrului de Scafandri.
Echipa specializată a fost trimisă cu elicopterul dintr-un județ învecinat, ajungând abia după două ore de la apelul inițial la 112. După mai bine de o oră de scufundări în apele tulburi ale Dunării, vehiculul și trupul șoferului bulgar au fost descoperite și aduse la suprafață.
În incident a fost implicat și un alt șofer – un tânăr de 22 de ani stabilit în Germania, aflat în România în vizită de Paște la mătușa sa. Acesta nu a suferit răni fizice, dar a avut nevoie de asistență medicală după ce a suferit un atac de panică.
Zona în care s-a produs accidentul – viaductul Bahna – este cunoscută ca fiind deosebit de periculoasă. La doar câteva secunde după prăbușirea dubei, camerele de supraveghere au surprins un alt șofer depășind mai multe TIR-uri în același punct periculos. Tocmai pentru a descuraja astfel de manevre riscante, autoritățile montaseră zeci de stâlpi reflectorizanți pe linia continuă, însă aceștia au fost distruși în doar câteva ore.
Cristi Tudor, reprezentant al Direcției Regionale de Drumuri și Poduri Craiova, a declarat: „Se vede clar linia continuă înainte de această intersecţie unde a avut loc acest tragic eveniment. Avem indicatoare rutiere conform standardelor, dar, din păcate, conducătorii auto nu înţeleg să respecte regulile de circulaţie.”
Autoritățile de la Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere susțin că nu pot monta parapete pe Defileul Dunării deoarece acestea ar îngusta drumul și ar îngreuna trecerea transporturilor agabaritice. Cu toate acestea, cifrele sunt alarmante: doar anul trecut, 300 de șoferi au rămas fără permis pe viaductul Bahna pentru că au depășit pe linie continuă.
Ancheta în acest caz continuă, însă tragedia de la Bahna ridică serioase întrebări despre pregătirea pentru situații de urgență într-un județ unde riscul de accidente în apele Dunării este permanent și extrem de real.
