După două prăbușiri fatale care au avut loc în urma unor defecțiuni tehnice grave, Congresul a adoptat la sfârșitul anului 2020 o legislație cuprinzătoare menită să aducă schimbări semnificative în procesul de certificare a avioanelor de către Administrația Federală de Aviație (FAA). Aceste modificări vin în urma tragediilor care au implicat avioane Boeing, soldate cu pierderea a 346 de vieți.
Schimbări legislative decisive și transparență sporită în urma tragediilor aeriene: Un pas important pentru siguranța zborurilor globale.
Principala prevedere a noii legislații solicită producătorilor de avioane să dezvăluie FAA informații cruciale pentru siguranța zborurilor. Aceste informații includ detaliile privind sistemele care pot manipula controalele de zbor fără intervenția directă a pilotului sau comenzile, punând astfel accentul pe transparență și colaborare în efortul de a îmbunătăți siguranța în industrie.
Un caz emblematic care a condus la aceste schimbări a fost Boeing, care nu a dezvăluit informații cheie privind sistemul de siguranță MCAS (Sistem de Augmentare a Caracteristicilor de Manevru). Acest sistem a fost asociat cu ambele accidente mortale și a fost conceput pentru a contracara tendința avionului Boeing 737 MAX de a se ridica brusc în condiții specifice.
FAA a răspuns prin impunerea unor noi reguli și îndrumări către producătorii de avioane pentru a asigura identificarea corectă a informațiilor cruciale pentru siguranță. Acești pași, conform FAA, sunt meniți să „îmbunătățească siguranța certificării aeronavei.”
Boeing a subliniat angajamentul său de a lucra în mod transparent cu FAA pentru a îndeplini cerințele în procesul de certificare. În ciuda eforturilor depuse, un raport al Camerei Reprezentanților a criticat Boeing pentru neclasificarea corectă a MCAS ca sistem critic pentru siguranță, acuzând totodată FAA că a eșuat în supravegherea procesului de certificare.
Citeste si: Alertă Mondială: Rusia, Posibil Război cu NATO! Diplomatul Rus Trage Semnalul de Alarmă!
Impactul financiar asupra Boeing a fost semnificativ, cu costuri estimate la peste 20 de miliarde de dolari, inclusiv compensații, costuri de producție și amenzi. Prăbușirea avionului a determinat consemnarea la sol a modelului 737 MAX timp de 20 de luni, afectând în mod semnificativ vânzările și reputația producătorului.
FAA se află în prezent în procesul de evaluare a certificării a două variante ale modelului MAX: un MAX 7 mai mic și un MAX 10 mai mare. În luna iulie a anului precedent, FAA a anunțat că va implementa etape suplimentare în procesul de certificare pentru a evalua orice modificări de proiectare ale sistemelor avioanelor, impunând necesitatea unui control suplimentar.
Prin acordarea unei prelungiri mai scurte a programului de conformitate cu reglementările decât a solicitat Boeing, FAA a subliniat importanța implementării rapide a „îmbunătățirilor necesare” pentru a asigura siguranța în industria aviatică.