În pragul sărbătorii Învierii Domnului, una dintre cele mai așteptate momente din calendarul ortodox, credincioșii sunt îndemnați să se pregătească nu doar cu post și rugăciune, ci și cu o înțelegere profundă a semnificațiilor acestei perioade. Părintele Theologos împărtășește cu credincioșii „regula de aur” a postului, subliniind că dincolo de abținerea de la anumite alimente, postul are scopul de a ne elibera de patimi și adicții, oferindu-ne astfel adevărata libertate. Aflați care sunt sfaturile părintelui Theologos pentru un post adevărat, care să pregătească inima și sufletul pentru sărbătoarea Învierii, într-un mesaj ce vine să întărească legătura dintre tradiție și înțelepciunea spirituală.
Părintele Theologos dezvăluie ‘regula de aur’ a postului: Cum ne pregătim sufletește pentru Învierea Domnului
„Sunt diferite trepte de post, cât poate fiecare, bine-nțeles. Întâi de toate există post fără vin și ulei și există dezlegări. De ce? Pentru că aceste alimente, fiind considerate pe drept cuvânt în vechime ca foarte dătătoare de energie erau restricționate și permise doar în anumite zile de post. Desigur că atunci când nu ținem post se pot consuma. Tot legat de ceea ce mâncăm trebuie să știm că sunt anumite alimente care sunt de post, dar provoacă o plăcere foarte mare. De exemplu, cartofii prăjiți și fructele de mare pot provoca o foarte mare plăcere. Știu pe cineva care mânca doar fructe de mare până i s-a făcut rău, după care a mâncat încontinuu numai cartofi prăjiți.
Citește și: Pr. Pimen Vlad are probleme grave de sănătate: „Inima a rezistat, însă acum nu mai face faţă”
Fraților, aceasta este patimă, adicție! De fapt, se neagă scopul postului, postul care înseamnă chiar aceasta, adică debarasarea de adicții, de patimi! Desigur că nu le putem tăia pe toate brusc, dar să începem cu mâncărurile care îngrașă, apoi cele care dau multă energie trupului și într-un final, mâncărurile care ne fac plăcere. E cel mai simplu așa. Și este de la Sfinții Părinți. De asemenea, să preferăm mâncărurile ce se digeră ușor, mâncărurile ușoare, mai ales seara. Aceasta bineînțeles legat de felurile de mâncare.
Cu privire la cantitate, regula de aur a postului este să ne ridicăm puțin flămânzi de la masă. Nu se poate pune o regulă generală pentru cantitate, să știți. De ce? Pentru că trupurile umane sunt foarte diferite între ele. Îmi amintesc acum de Sfântul Athanasie Athonitul care mânca o farfurie întreagă de mâncare într-o vreme în care asceții din Sfântul Munte mâncau jumătate de feliuță de pâine. Sfântul și-a dat seama cu harisma pe care o avea faptul că ucenicii lui se smintesc de el. Și a spus odată obștii că „azi e sărbătoare, să mănânce fiecare cât poate”. Și, atunci, toți au mâncat o farfurie plină în timp ce sfântul a mâncat șapte farfurii. Atunci și-au dat seama că Sfântul se înfrânează cu mult mai mult decât ei. Înțelegeți?
După cum vedeți, postul nu este o întrecere în performanțe, întrecere care și aceasta poate să genereze un comportament adictiv, prin plăcerea și mândria pe care o face. Din contră, postul este tocmai o înfrânare de la aceste tendințe pătimașe care, prin dependența de centrii de plăcere puternici, ne poate lua libertatea. Asta este postul, fraților, adică înfrânarea de la tot ce ne poate priva de libertate.”