Industria de vehicule electrice din Australia se confruntă cu o transformare semnificativă, într-un moment în care reglementările fiscale sunt pe cale să redefinească eligibilitatea pentru subvenții. Începând cu 1 aprilie 2025, vehiculele hibride plug-in (PHEV) nu vor mai beneficia de scutirea de taxă pe beneficiile marginale (FBT), măsură care ar putea aduce costuri suplimentare semnificative pentru șoferii australieni care aleg acest tip de vehicul, relatează Daily Mail.
Taxele noi lovesc șoferii de mașini electrice din Australia: eliminarea subvențiilor pentru hibridele plug-in de la 1 aprilie 2025
Modificările legislative prevăd ca numai vehiculele complet electrice să fie eligibile pentru scutire, în timp ce vehiculele hibride plug-in, echipate atât cu un motor cu ardere internă, cât și cu un motor electric și o baterie mai mare decât cea a hibridelor tradiționale, nu vor mai fi considerate vehicule cu emisii zero sau reduse, conform noilor criterii FBT. Acest nou cadru fiscal vine într-un context delicat pentru industria vehiculelor electrice din Australia, care s-a bucurat de o creștere impresionantă în ultimii ani.
Fondatorul CarExpert.com.au, Paul Maric, subliniază impactul negativ al acestei modificări asupra tranziției către vehicule electrice, argumentând că „în timp ce oamenii trec acum de la vehiculele electrice la hibride plug-in, fac cel mai rău lucru posibil, pentru că pur și simplu nu vor să cumpere vehicule electrice și se va elimina singura subvenție reală care începe să câștige teren”. Această eliminare ar putea duce la o scădere bruscă a atractivității PHEV-urilor și chiar la o saturare a pieței second-hand cu acest tip de vehicul, întrucât proprietarii ar putea încerca să le vândă înainte de a intra în vigoare noul regim fiscal.
James Ward, director de conținut la Drive, a explicat că această schimbare ar putea stimula atât vânzările de PHEV-uri pe termen scurt, cât și pe cele de vehicule complet electrice, întrucât consumatorii caută să beneficieze de avantajele fiscale disponibile încă pentru ambele categorii de vehicule până la intrarea în vigoare a modificărilor legislative. Evoluția vânzărilor demonstrează o creștere clară a popularității vehiculelor electrice: de la sub 3.000 de unități în al doilea trimestru al anului 2022, până la peste 25.700 de vehicule vândute în al doilea trimestru al anului 2023, după implementarea scutirii FBT la 1 iulie 2022, arată datele Yahoo Finance.
Citește și: Mașinile electrice, în declin: Marile state din UE pompează miliarde în vehiculele pe combustibili fosili!
Simultan, vehiculele hibride plug-in au cunoscut o creștere constantă a vânzărilor, de la 1.894 de unități în T2 din 2022 la 4.675 în T2 din 2024. În contextul acestei schimbări fiscale, tendințele de vânzare vor suferi cu siguranță ajustări, marcând o etapă crucială în tranziția către o industrie auto australiană cu emisii reduse.