În discursul profesorului Flavian Georgescu, coordonatorul lotului de matematică din ICHB, se pune sub semnul întrebării actualul sistem de învățământ din România. Acesta atrage atenția că, deși lotul de matematică al țării este fruntaș la olimpiadele internaționale, rezultatele testelor PISA nu sunt satisfăcătoare. El argumentează că problema nu sunt elevii, ci modul în care sunt învățați.
Profesorul Georgescu susține că sistemul se concentrează prea mult pe pregătirea pentru examenele de Evaluare Națională și Bacalaureat, fără a promova înțelegerea și gândirea critică. În loc să se concentreze pe rezolvarea mecanică a exercițiilor, el pledază pentru o abordare care să dezvolte înțelegerea profundă a conceptelor matematice.
În concluzie, profesorul Georgescu subliniază necesitatea unei schimbări profunde în sistemul educațional pentru a promova o educație mai eficientă și mai relevantă pentru viitoarea generație.
Profesorul Flavian Georgescu, coordonatorul lotului de matematică din ICHB:
Ce să mai înțelegem? Suntem primii sau ultimii? Care sunt criteriile după care trebuie să ne orientăm? Ei bine, să știți că nu este nicio minciună și niciun mister la mijloc. Este o realitate crudă, DA, lotul de matematică al României este fruntaș la olimpiadele internaționale. Și, da… când vorbim despre învățământul de masă, acela ne este locul.
Dar să știți că în multe țări se încearcă astfel de sacrificii, însă rezultatele nu sunt atât de mari ca în România. Și asta ne dovedește faptul că românii sunt printre cei mai deștepți din lume, îmi asum ceea ce spun. Noi, românii avem un potențial fantastic, avem printre cele mai sclipitoare minți din lume.
De-atâtea ori, la taberele de pregătire internaționale sau la congrese mari, elevii și profesorii români sunt invitați să predea, să ajute, să coordoneze astfel de proiecte. De ce? Pentru că sunt văzuți ca fiind printre cei mai buni”.
Dar ce se întâmplă cu rezultatele testelor PISA? Oare doar olimpicii sunt buni și restul copiilor nu? În niciun caz! Tocmai mă străduiesc să explic faptul că rezultatele olimpicilor arată că acolo unde există interes, se obțin mari rezultate pentru că suntem foarte buni. Elevii români sunt extrem de inteligenți, acum vorbesc de întreaga masă. Și nu spun vorbe mari.
Problema este modul în care aceștia sunt învățați. Este inadmisibil ca în toți cei 4 ani de gimnaziu sau de liceu să ne focusăm asupra tematicilor examenelor de Evaluare Națională sau de Bacalaureat!
Profesorii sunt stresați de presiunea acestor examene, de rata de promovabilitate, elevii simt aceste examene ca pe niște corvoade și ne învârtim cu toții în jurul acestor testări.
Dar mai trist este că aceste examene vin la pachet cu niște exerciții standard, cu niște algoritmi care se repetă an de an. Nu spun că sunt exerciții bune sau rele, însă pentru elevii noștri, scopul orelor de matematică, în cea mai mare măsură, este de a putea fi capabili să rezolve aceste tipuri de exerciții. Dar cum? Algoritmic, fără a înțelege ce se află în spatele acestor probleme.
Nu ne mai punem problema cum se mai demonstrează o anumită teoremă și de ce o învățăm? Cum a fost descoperită? De ce a fost nevoie de ea? Copiii văd pe tablă o definiție, o teoremă și hai la exerciții! De ce facem așa ceva? Pentru că asta primim la examene. Este inadmisibil! Asta nu este matematică! Asta este toceală și este tocmai opusul a ceea ce dorește disciplina matematică pentru copii.
Păi cum să mai fie elevii noștri în stare să dea răspunsuri corecte la întrebările testelor PISA? Acolo ai nevoie să îți pui mintea la contribuție. Păi facem noi așa ceva? Sunt elevii noștri învățați să gândească? Aici fac o paranteză și vreau să apreciez faptul că sunt multe locuri în țară, multe școli și mulți dascăli care fac o treabă excepțională, jos pălăria și tot respectul pentru ei.
Mai departe… arătăm cu degetul către profesori? Dăm vina pe ei? Nici asta nu putem face pentru că, la rândul lor, acesta le este targetul.
Sunt trași mai apoi la răspundere dacă nu au rezultate bune la examene, se fac tot felul de statistici. De vină este întregul sistem care atrage după sine acest cerc vicios.
Nu vreau să arăt cu degetul și să găsim vinovați. Nu cred că soluția este să ne învinovățim. Dar dacă găsim esența problemei și nu facem schimbări, atunci da, suntem vinovați și ne merităm soarta. Educația este la baza piramidei în tot ce înseamnă societate și trebuie să avem o grijă primordială pentru aceasta”
Citește și: Scandal în lumea cărților pentru copii: ’55 de povești cu aventuri’ șochează părinții